Rupert Murdoch weg bij Britse kranten

Foto AFP/News International Group

Mediamagnaat Rupert Murdoch (81) stapt op bij een aantal van zijn Britse en Amerikaanse kranten. Dat vergroot ook de speculatie dat hij van plan is om een aantal titels te verkopen.

In een interne memo op zaterdag aan het personeel van The Times, The Sunday Times en The Sun verklaarde Rupert Murdoch dat hij ontslag neemt uit de raad van bestuur van mediagroepen achter de Britse kranten The Sun, The Times en The Sunday Times.

Murdoch zou vorige week zijn ontslag hebben gegeven in de raad van bestuur van New International Group, de Times Newspaper Holding en News Corp Investments.

Het nieuws geraakte eerst bekend via de website van concurrent The Telegraph, maar werd dan ook door de eigen websites van de krantenmagnaat gemeld. The Telegraph verwijst naar gegevens in het handelsregister.

Volgens Tom Mockridge, het hoofd van Murdochs Britse krantentak, zou Murdoch ook zijn teruggetreden als directielid van meer dan een dozijn bedrijven met belangen in de VS, Australië en India. Mockridge zei in het memo dat de beslissing deel uitmaakt van de voorbereiding van zaken voor de op handen zijnde herstructurering in twee bedrijven, met een aparte beursnotering. News Corp splitst de lucratieve media- en entertainmentactiviteiten - met 4,2 miljard euro omzet goed voor 90 procent van het mediaimperium - af van de uitgeverijtak.

Het media-onderdeel zal bestaan uit 20th Century Fox en Fox News, terwijl het andere onder meer de kranten The Wall Street Journal, The Times en de boekenuitgever HarperCollins zal omvatten. News Corp-voorzitter en -ceo Rupert Murdoch wordt dan voorzitter en CEO van het entertainment- en mediabedrijf. News Corp maakte niet bekend wie aan het hoofd komt van de Britse krantengroepen.

Het plan om de activiteiten te splitsen bestaat al langer, maar het stuitte aanvankelijk op verzet van de Australische mediamagnaat. Het afluisterschandaal bij het inmiddels ter ziele gegane News of the World en de lagere winstmarges bij de uitgeverijtak droegen bij tot het ongemak van beleggers. Vorige week geraakte bekend dat achttien grote aandeelhouders  een brief hebben getekend waarin ze hem vragen om op te stappen bij het bedrijf waar hij 60 jaar heeft aan gebouwd. Een parlementaire onderzoekscommissie verklaarde eerder dat Murdoch niet geschikt is om een internationale groep te leiden.

Carrière

De nu 81-jarige mediamagnaat van Australische afkomst begon zijn carrière in de media 56 jaar geleden met twee bescheiden kranten in Australië. Gaandeweg zou hij zijn imperium uitbouwen tot een internationale groep die stevig verankerd is in het Verenigd Koninkrijk en de VS.

De weg die Murdoch bewandelde, is niet onbesproken. Hij verwierf in het Verenigd Koninkrijk niet alleen News of the World, maar ook het sensatieblad The Sun en, om het allemaal een wat deftige schijn te geven, ook het kwaliteitsblad The Times. Daarnaast controleert hij 39 procent van BSkyB, de satellietzender die onder meer het Britse voetbal op de buis brengt.

Om in de VS de mediagroep 20th Century Fox te kunnen overnemen, werd hij Amerikaans staatsburger. Hij gebruikte de groep om de beruchte nieuwszender Fox News te lanceren. De kers op de taart kwam er in 2007 toen hij The Wall Street Journal kocht.

Zijn media-imperium bouwde Rupert Murdoch op met vallen en opstaan. In 1990 wankelde News Corp. onder een grote schuldenlast, maar Murdoch wist te overleven en sterker dan ooit uit die crisis tevoorschijn te komen. Nu wordt zijn imperium op ruim 50 miljard dollar geschat.

Als zakenman is Murdoch beenhard en schuwt hij de risico’s niet. Maar zijn inschattingsvermogen is niet altijd loepzuiver. Tekenend zijn grote fiasco’s, zoals de dure overname van MySpace en de verkoop ervan met een grote minwaarde. Maar hij weet ook successen te boeken. The Wall Street Journal zag zijn oplage 20 procent stijgen sinds Murdoch de touwtjes in handen heeft. Het Amerikaanse zakenblad verkoopt nu 2,1 miljoen exemplaren per dag. Critici merken fijntjes op dat de krant sindsdien wel geen enkele Pulitzerprijs meer gewonnen heeft. Murdoch vindt dat niet erg. ‘Ik ken kranten die muren vol prijzen hebben hangen, maar in ijltempo lezers verliezen. Die schrijven enkel voor zichzelf’, is, samengevat, zijn mening daarover.

Murdoch is een krantenman. In zijn mediaconcern neemt het gewicht van de gedrukte media af, maar de tycoon blijft gefascineerd door het medium. Hij weet ook wel dat nieuws om te overleven zichzelf moet heruitvinden. Murdoch is dan ook een van de voortrekkers in het betalend maken van de websites van zijn eigen publicaties.

Murdochs liefde voor de kranten is echter ingegeven door een drang naar macht en het bespelen van de politiek. Zijn sensatiekranten staan voor een rauw, primair populisme met een flinke scheut anti-establishment en een zeer conservatieve ondertoon. Sinds eind jaren 70 speelt Murdoch al in op de Britse politiek. Zijn kranten steunden meestal de Conservatieven en kraakte met evenveel plezier Labour. Politici bakten graag zoete broodjes met Murdoch. Ze wisten ook wel dat het oordeel van zijn tabloids hun carrière kon maken of kraken.

Zijn macht werd dan ook beloond. De Britse premier Margaret Thatcher liet hem in 1981 ondanks hevig protest The Times overnemen en ze kneep een oogje dicht voor de al te grote concentratie in het medialandschap. Dat cadeau compenseerde Murdoch ruimschoots door Thatchers plannen te steunen in zijn kranten. Slechts eenmaal koos Murdoch duidelijk voor de andere zijde. Tony Blair kon rekenen op zijn steun. De huidige Britse premier, David Cameron, kreeg die ook.

van Australische afkomst begon zijn carrière in de media 56 jaar geleden met twee bescheiden kranten in Australië. Gaandeweg zou hij zijn imperium uitbouwen tot een internationale groep die stevig verankerd is in het Verenigd Koninkrijk en de VS.

De weg die Murdoch bewandelde, is niet onbesproken. Hij verwierf in het Verenigd Koninkrijk niet alleen News of the World, maar ook het sensatieblad The Sun en, om het allemaal een wat deftige schijn te geven, ook het kwaliteitsblad The Times. Daarnaast controleert hij 39 procent van BSkyB, de satellietzender die onder meer het Britse voetbal op de buis brengt.

Om in de VS de mediagroep 20th Century Fox te kunnen overnemen, werd hij Amerikaans staatsburger. Hij gebruikte de groep om de beruchte nieuwszender Fox News te lanceren. De kers op de taart kwam er in 2007 toen hij The Wall Street Journal kocht. Ook in de VS heeft Murdoch tabloids van bedenkelijk allooi. De bekendste is The New York Post.

Zijn media-imperium bouwde Rupert Murdoch op met vallen en opstaan. In 1990 wankelde News Corp. onder een grote schuldenlast, maar Murdoch wist te overleven en sterker dan ooit uit die crisis tevoorschijn te komen. Nu wordt zijn imperium op ruim 50 miljard dollar geschat.

Als zakenman is Murdoch beenhard en schuwt hij de risico’s niet. Maar zijn inschattingsvermogen is niet altijd loepzuiver. Tekenend zijn grote fiasco’s, zoals de dure overname van MySpace en de verkoop ervan met een grote minwaarde. Maar hij weet ook successen te boeken. The Wall Street Journal zag zijn oplage 20 procent stijgen sinds Murdoch de touwtjes in handen heeft. Het Amerikaanse zakenblad verkoopt nu 2,1 miljoen exemplaren per dag. Critici merken fijntjes op dat de krant sindsdien wel geen enkele Pulitzerprijs meer gewonnen heeft. Murdoch vindt dat niet erg. ‘Ik ken kranten die muren vol prijzen hebben hangen, maar in ijltempo lezers verliezen. Die schrijven enkel voor zichzelf’, is, samengevat, zijn mening daarover.

Murdoch is een krantenman. In zijn mediaconcern neemt het gewicht van de gedrukte media af, maar de tycoon blijft gefascineerd door het medium. Hij weet ook wel dat nieuws om te overleven zichzelf moet heruitvinden. Murdoch is dan ook een van de voortrekkers in het betalend maken van de websites van zijn eigen publicaties.

Politiek

Murdochs liefde voor de kranten is echter ingegeven door een drang naar macht en het bespelen van de politiek. Zijn sensatiekranten staan voor een rauw, primair populisme met een flinke scheut anti-establishment en een zeer conservatieve ondertoon. Sinds eind jaren 70 speelt Murdoch al in op de Britse politiek. Zijn kranten steunden meestal de Conservatieven en kraakte met evenveel plezier Labour. Politici bakten graag zoete broodjes met Murdoch. Ze wisten ook wel dat het oordeel van zijn tabloids hun carrière kon maken of kraken.

Zijn macht werd dan ook beloond. De Britse premier Margaret Thatcher liet hem in 1981 ondanks hevig protest The Times overnemen en ze kneep een oogje dicht voor de al te grote concentratie in het medialandschap. Dat cadeau compenseerde Murdoch ruimschoots door Thatchers plannen te steunen in zijn kranten.

Slechts eenmaal koos Murdoch duidelijk voor de andere zijde. Tony Blair kon rekenen op zijn steun. De huidige Britse premier, David Cameron, kreeg die ook. Dat is niet zo verwonderlijk, want Cameron is persoonlijk bevriend met Andy Coulson en Rebekah Brooks. Brooks staat momenteel aan het hoofd van News International, de holding boven News of te World, en ze was hoofdredactrice van het zondagsblad in de periode van de afluisterpraktijken. Coulson volgde haar in 2003 op als hoofdredacteur. In 2007 nam hij ontslag omdat zijn journalist veroordeeld werd in de zaak. Coulson ontkende van de feiten op de hoogte te zijn geweest. Daarna was hij communicatieverantwoordelijke van Cameron, maar in januari moest hij opstappen toen het schandaal opnieuw de kop opstak. Coulson werd gisteren gearresteerd.

Het vervlechten van politiek en media is het handelsmerk van Murdoch. Maar het dreigt zich nu tegen hem te keren. Het afluisterschandaal wekt grote volkswoede op en geeft de oppositie de vrije doorgang om harde maatregelen te eisen.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud