Sanoma België eindelijk op de markt

©BELGA

2 mei 2014 - De Belgische activiteiten van de Finse mediagroep Sanoma komen eindelijk officieel in de etalage. Een verkoop van het geheel lijkt weinig waarschijnlijk.

Het is al vijf maanden geleden dat Sanoma liet weten ‘alle opties te bekijken’ voor zijn Belgische activiteiten, nadat ons land niet langer als kerngebied werd geklasseerd. Sanoma wilde volgens de officiële uitleg zijn Belgische activiteiten ‘deel laten uitmaken van een groter geheel’, om zo gezond te kunnen blijven op lange termijn. Waarnemers lazen in die communicatie vooral dat de Finnen de Belgische activiteiten te koop aanboden.

Maar na de aankondiging van de strategische denkoefening bleef een volgende stap lang uit. De Finnen namen, samen met de zakenbank ING, rustig de tijd om alles voor te bereiden. Na vijf maanden wachten is het dan toch zo ver. Volgens onze informatie staat het dossier Sanoma op het punt om eindelijk officieel op de markt te komen.

De vraag wordt nu of Sanoma een koper vindt voor het geheel van zijn magazines. Een koper van het geheel zou het voordeel hebben dat hij meteen marktleider wordt in de Vlaamse magazines. Maar het is geen geheim dat de magazinemarkt het moeilijk heeft. Waarnemers achten het weinig waarschijnlijk dat alle titels van Sanoma die ‘denkoefening’ overleven. Eigenlijk laat Sanoma door de markt doen wat het vorig jaar zelf in Nederland deed: het kaf van het koren scheiden.

Aan potentiële kopers lijkt er geen gebrek. Persgroep-CEO Christian Van Thillo maakt er geen geheim van dat zijn bedrijf het dossier zal bekijken. Hij bevestigde dat deze week nog eens tijdens een speech op de Advertiser’s Academy. ‘We zullen ons wel de vraag moeten stellen of en hoe het bladenportfolio past bij wat we vandaag doen’, klonk het. ‘Ik wil dit samen met mijn collega’s onderzoeken. Als we daar een goed gevoel bij krijgen, zullen we verder gaan. Enkel als het zinvol is.’

De Persgroep kan in ieder geval de nodige synergievoordelen puren uit een mogelijke combinatie. En Van Thillo bewees eerder met bijvoorbeeld de overname van TV Expres dat hij daar goed in is.

Ook de naam van de mediagroep Roularta wordt genoemd. Alleen heeft de aandeelhoudersfamilie De Nolf niet meteen een balans die veel ruimte laat om op overnamepad te trekken. Het bedrijf staat vooral in Frankrijk onder zware druk. Ook de naam van Corelio (De Standaard) valt in de wandelgangen, maar de krantengroep heeft momenteel nog de handen vol met de integratie van zijn kranten in Mediahuis, de joint venture met Concentra. Bij Corelio lijkt er weinig animo om een gok te wagen in magazines. ‘Dat is niet ons vak, en bovendien zijn we nog volop bezig met de implementatie van strategische dossiers’, klonk het eerder dit jaar al bij een bron binnen het bedrijf.

Andere mogelijke kandidaten om een stukje Sanoma op te rapen zijn kleinere magazine-uitgevers zoals de Franstalige familie Leempoel (Cine Tele Revue), Rossel, Think Media of Audax. Ook Franse of Duitse uitgevers, zoals Grune + Jahr, zouden de Vlaamse markt kunnen betreden.

Naast de magazines zit Sanoma in België nog met zijn participatie van 33,3 procent in de mediaholding De Vijver Media, het bedrijf boven de tv-zenders Vier & Vijf, het productiehuis Woestijnvis en het weekblad Humo. Dat dossier staat evenwel los van het printluik. Voor een verkoop van het belang is immers het akkoord van de andere twee aandeelhouders in De Vijver - het duo Wouter Vandenhaute & Erik Watté en Corelio - nodig.

Die twee aandeelhouders zochten de voorbije maanden overigens zelf naar een oplossing voor zowel de aandeelhoudersstructuur als voor de nood aan vers kapitaal. Zo werd uitgebreid gesproken met de kabelaar Telenet over een participatie, nieuws dat uitlekte voor Sanoma op de hoogte was gesteld van die gesprekken.

Ondertussen pleegden de partijen wel een bezoekje aan Helsinki om het dossier alsnog te bespreken, maar Sanoma voelt geen haast in het dossier. Met dank aan een recente obligatie-uitgifte is de financiële nood in Finland ook niet meer nijpend. De kans is dus reëel dat Sanoma nog deelneemt aan de kapitaalronde bij De Vijver, ook al wil het eigenlijk af van zijn belang. Eerder dat dan zich een te lage prijs te laten aansmeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud