Sanoma gaat mediaportefeuille herschikken

Topman Aimé Van Hecke van Sanoma België pakt volgende week uit met de nieuwe Belgische vrouwenzender Libelle TV. Maar de positie van het concern in de publiekszender Vier is minder zeker. foto Belga ©BELGA

De Finse mediagroep Sanoma, in ons land eigenaar van een portefeuille tijdschriften en mede-eigenaar van de zenders Vier en Vijf, start een strategische denkoefening over de 'hertekening' van zijn consumentenmedia. Dat verklaart het bedrijf in een persbericht over de kwartaalcijfers.

CEO Harri-Pekka Kaukonen windt er in het persbericht geen doekjes om: het lopende plan om 60 miljoen euro te besparen volstaat niet om de verwachte terugval in de verkoop van consumentenmedia te counteren.

Dat uitte zich vorige week al in een winstwaarschuwing en een forse bijstelling van de financiële verwachtingen. Vandaag kondigt het bedrijf ook aan dat het alle consumentenmedia onder de loep gaat nemen. Zowel onze producten, diensten als kostenstructuren kunnen worden aangepast, klinkt het.

Dat lijkt een ingewikkelde manier om te zeggen dat alle opties open zijn. Sanoma is de voorbije tijd al bezig geweest met een geografische heroriëntering op zijn kernmarkten in Finland en de Benelux, maar nu lijkt er ook een inhoudelijke herstructurering te komen.

De bedrijfstop sluit de optie niet uit dat daarbij sommige activa zullen worden verkocht. Meer details over de inhoudelijke hertekening komen er bij de bekendmaking van de volgende kwartaalcijfers, op 31 oktober. De voorbije weken gonsde het al van de geruchten, gaande van een verkoop van de Nederlandse en/of Belgische tv-zenders tot een verkoop van de Belgische tijdschriften, zoals Libelle, Flair en Feeling.

Sanoma-woordvoerder Robin Janszen heeft het over 'hardnekkige geruchten die vervelend zijn omdat ze tot onzekerheid leiden.' Wat ons betreft is dat niet aan de orde, verklaarde hij gisteren nog aan De Tijd. 'Onze strategie is duidelijk: transformatie richting een gefocust en sterk digitaal cross mediaal media en learningbedrijf. Al het andere is speculatie.'

Knopen doorhakken

Toch zal Sanoma zeer binnenkort knopen moeten doorhakken. De onderhandelingen over een nodige kapitaalversterking bij De Vijver Media, de holding boven onder meer Vier en Vijf, slepen al een hele tijd aan, en er zijn grote vragen over de bereidheid van de Finnen om nog meer geld te pompen in het Belgische tv-avontuur. 'Ofwel gaan ze er voor en zullen ze de controle willen nemen, ofwel stappen ze eruit', zegt een bron in de sector. 'Maar met een derde van de aandelen zullen ze niet langer vrede nemen'.

Eerder deze week meldde de Nederlandse krant Metro nog dat het Amerikaanse Fox interesse zou hebben in een overname van de hele Sanoma-groep, maar dat lijkt onwaarschijnlijk. Mogelijk wordt wel een verkoop van de Nederlandse SBS-zenders bestudeerd, maar dan zal er ook een vergelijk moeten gevonden worden met de Nederlandse mede-aandeelhouder John De Mol, die de zenders momenteel van content voorziet. 'Ik heb niet (met Fox) gesproken over hun interesse', verklaarde Kaukonen vanochtend op een persbriefing in Helsinki. Waarmee de Sanoma-topman de mogelijkheid openlaat dat er op een lager niveau wel gesprekken (geweest) zijn.

De Sanoma-topman wees erop dat Fox zwaar geïnvesteerd heeft in enkele nieuwe Nederlandse zenders en in de Nederlandse voetbalrechten. 'Het is een grote groep met veel mogelijkheden die zich verder zal willen ontwikkelen, dus we moeten dat zeker incalculeren', zei hij in antwoord op de vraag of een verkoop van de SBS-zenders 'tegen de juiste prijs' mogelijk is. Maar Kaukonen zei ook dat televisie structureel een gezond medium blijft, en dat de huidige terugval vooral een conjunctureel fenomeen is.

Sanoma bevestigt vandaag de bijgestelde vooruitzichten van vorige week (omzetdaling met minstens 4 procent in 2013 en een operationele winst onder de 180 miljoen euro). In het afgelopen tweede kwartaal daalde de omzet met 8,5% tot 591,2 miljoen euro. De operationele winst verliest ruim een derde tot 68 miljoen euro. De courante winst per aandeel kelderde met 61,5 procent naar 13 cent.

De reorganisatie bij Sanoma herleidden het personeelsbestand in het afgelopen jaar van ruim 11.000 tot een kleine 10.300 mensen.

België

Ook ons land blijft niet gevrijwaard van de moeilijke gang van zaken. De Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal 2,6 procent achteruit tot 53,2 miljoen euro. Voor het volledige eerste halfjaar is dat -3,5 procent tot 107,4 miljoen euro.

Sanoma België zag de omzet uit de advertentiemarkt tussen april en juni met 13 procent dalen ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Vooral bij print is de daling fors: -18 procent in het tweede kwartaal. Bij online is dat -8 procent, bij televisie en radio -6 procent. Voor het semester is dat respectievelijk -19 procent, -18 procent en -4 procent.

Op de lezersmarkt houdt het bedrijf wel stand: in het tweede kwartaal ligt de omzet 1 procent hoger, op semesterbasis is er een daling van 1 procent. Bij de abonnementen is er groei, maar de losse verkoop daalt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud