Series, films en kredietkaarten worden toekomst van Apple

Apple-CEO Tim Cook had een schare vedetten opgetrommeld zoals Oprah Winfrey. ©REUTERS

Apple heeft zijn langverwachte videostreamingdienst gelanceerd. Een Netflix-killer is die nog niet. Maar een cascade aan nieuwe diensten onderstreept dat de hardwaregigant een andere richting inslaat.

Apple-CEO Tim Cook kondigde maandag in het Steve Jobs Theater, in het Apple-hoofdkantoor in het Californische Cupertino, in minder dan twee uur liefst een vijftal nieuwe diensten aan. Dat ging gepaard met de nodige fanfare, én een blik Hollywoodsterren.

Ook opmerkelijk; er kwam geen enkel stuk hardware aan te pas. Cook presenteerde een show waarin hij het ‘nieuwe Apple’ naar voren schoof. Een Apple dat de 1,4 miljard actieve iPhones, iPads, Macs en Watches als lanceerbasis gebruikt om allerlei nieuwe diensten aan te bieden aan de Apple-adepten.

Zoals een goede show vereist, kwam de klepper op het laatst. Apple is - zoals vooraf al uitgebreid geschreven - gestart met de productie van eigen series en films, die een eigen online videostreamingdienst moeten stofferen. ‘Tv is meer dan entertainment. Het gaat om cultuur’, beklemtoonde Cook.

Geen Netflix-killer

Maar een ‘Netflix-killer’ is die online videostreamingdienst nog allerminst. Het wat en hoe ervan is nog gehuld in mist; hij komt eind dit jaar, naar een honderdtal landen. Details over de prijs en de reikwijdte van het aanbod bleven achterwege. Het aandeel van concurrent Netflix koerste zorgeloos hoger.

Cook liet een indrukwekkend sterrenensemble opdraven om die vaagheid te compenseren: Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon en Oprah Winfrey werken allen aan Apple-producties. Ze kregen uitgebreide spreektijd om uit de doeken te doen waar ze aan werken. Het leek erg ‘on-Apples’. Als technologiebedrijf laat dat normaal de producten voor zich spreken.

©MEDIAFIN

Het is een bewuste keuze van Cook. In het Apple van de toekomst zal media een belangrijke poot zijn. Een nieuw glanzend blockbustertoestel zoals de iPhone staat niet meteen klaar. De iPhone kan nog even de last van het bedrijf op zijn schouders torsen. Hij was vorig jaar boekjaar goed voor bijna 167 miljard dollar omzet. Maar tegenover boekjaar 2015 is dat maar een groei van 7 procent.

In diezelfde periode groeide de dienstentak wel lekker door. In het boekjaar 2015, vlak na de lancering van de muziekstreamingdienst Apple Music, was die tak goed voor 19,7 miljard dollar. In het afgelopen boekjaar was dat al 37,2 miljard dollar. Tegen volgend boekjaar, 2020, moet dat 50 miljard zijn, ambieert Cook. Om daar te geraken bouwt hij aan een wereld van diensten.

Apple maakt daarbij niet de big splash. Zijn budget voor eigen producties, 1 miljard dollar, verbleekt bij dat van Netflix (12 miljard dollar dit jaar). Maar Apple speelt wel op verschillende violen tegelijk. Zo komt Apple TV+ boven op een herlancering van de al bestaande Apple TV-app. Die geeft voortaan een prominentere plek aan het aanbod van zenders als HBO, en zal ook te bekijken zijn vanop smart tv’s van andere bedrijven, zoals Samsung.

Betaalkaart

Ook elders kiest Apple voor de evolutie, in de plaats van de revolutie. Het lanceerde bijvoorbeeld een ‘Netflix voor magazines en kranten’. In een betalende sectie van de Apple News-app kunnen gebruikers voortaan 300 kranten en magazines lezen, voor 9,99 dollar per maand. Zeker niet alle vooraanstaande Amerikaanse kranten doen mee, wat een handicap is. Maar Apple kan wel pronken met de Wall Street Journal.

Ook op de betaalmarkt zet Apple een nieuwe stap. Het belooft deze zomer een eigen kredietkaart uit te brengen, in samenwerking met Mastercard en Goldman Sachs. De kaart zal vervlochten zijn met de betaaldienst Apple Pay en zo een zicht bieden op het betaalgedrag van de gebruiker.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect