Spector diept verlies uit

Tonny Van Doorslaer, gedelegeerd bestuurder

Spector Photo Group heeft een zwak halfjaar achter de rug. De totale omzet van de fotofinisher en uitbater van de Photo Hall-winkels daalde met 9,9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Het nettoverlies wordt flink uitgediept van 4,5 tot 6,3 miljoen euro, grotendeels ten gevolge van de sluiting van een Zweeds labo.

De omzet van de divisie Retail Group viel in de eerste zes maanden met 5,3 procent terug tot 77 miljoen euro. 'Het consumentenvertrouwen in België en Luxemburg blijft laag en de prijsdeflatie blijft op de prestaties wegen', verklaart het bedrijf.

De rendabiliteit van de divisie verbeterde wel: de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) steeg met 46,5 procent tot 1,64 miljoen euro 'dankzij een strikte kostencontrole en een verbetering van de product mix'.

De divisie Imaging Group tekende een omzetdaling van 20,3 procent op tot 28,9 miljoen euro. De daling is grotendeels toe te schrijven aan de bijna volledige afbouw van de handel in fotopapier

De Imaging-rebitda dook bovendien voor 0,45 miljoen euro in het rood, tegen 1,13 miljoen euro vorig jaar. Door de sluiting van een Zweeds labo werd voor 1,3 miljoen euro niet-recurrente kosten geboekt. 'Maar dit leidt wel tot een gevoelige vermindering van het break-even punt op jaarbasis. De eerste impact hiervan zal in de tweede jaarhelft zichtbaar zijn', stelt Spector.

Op groepsniveau zakt de rebitda van 1,83 tot 0,96 miljoen euro. Het nettoverlies wordt met 1,8 miljoen euro uitgediept tot 6,3 miljoen of 0,18 euro per aandeel.

Outlook

Voor zijn retailafdeling gaat Spector in de tweede jaarhelft uit van een omzetgroei, 'de mate hangt af van het consumentenvertrouwen'. Daarnaast zullen de kostenbesparingen de rendabiliteit ondersteunen, luidt het.

Wat Imaging betreft, wordt ook daar groei verwacht als geen rekening wordt gehouden met de afbouw van de tradingactiviteiten in fotopapier. 'Marketingacties en nieuwe commerciële software zullen de verkoop van fotoboeken, fotokalenders, fotokaarten, canvas op doek, 'fotogifts' en andere fotoproducten positief ondersteunen', besluit het communiqué.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud