‘Spotify-killer' Beats Music wil zich lanceren met Super Bowl

Beats Music zal aanvankelijk alleen in de VS beschikbaar zijn, maar wil ook naar Europa komen.

Beats Music, een nieuwe streaming muziekdienst waar enkele grote namen uit de muziekindustrie achter staan, wil volgens de boulevardkrant New York Post nog voor het einde van de maand in de lucht zijn.

Beats Music is een soort spinoff van Beats Electronics, de fabrikant van hoofdtelefoons die door muziekproducent Jimmy Iovine en rapper Dr. Dre werd opgericht. De nieuwe dienst wil naar eigen zeggen de grote concurrent Spotify ‘vermorzelen’.

Het bedrijf is volgens de New York Post, die zich baseert op bronnen in de sector, van plan om een reclamecampagne te lanceren rond de Super Bowl op 2 februari. Dat is het drukst bekeken sportevenement van de VS, waar traditioneel grote reclamecampagnes worden afgetrapt of in de verf gezet.

Beats Music heeft ook al een deal met de Amerikaanse telecomoperator AT&T op zak. Klanten kunnen hun muziekabonnement daar laten verrekenen in de telefoonfactuur. Belgacom deed dat ook met de Franse muziekstreamer Deezer, maar die samenwerking werd onlangs stopgezet. Ook Deezer wil dit jaar trouwens naar de VS.

Voorlopig lijkt Beats alleen in de VS op de markt te komen.Op de landingspagina van de nieuwe dienst staat wel dat het bedrijf ook in andere regio's actief wil worden.

De details van het aanbod zijn nog niet bekend, maar in eerdere interviews zeiden de initiatiefnemers dat ze willen inzetten op ‘curation’, het selecteren van de beste muziek door specialisten op basis van de muzieksmaak van de gebruiker. Mensen moeten daarbij de bovenhand krijgen op computeralgoritmes, net zoals dat bij de platenboer altijd het geval was, klinkt het.

Beats Music is gebouwd op de vroegere muziekdienst MOG, die in juli 2012 door Beats Electronics werd overgenomen. Het bedrijf werd in maart 2013 met 60 miljoen dollar geherfinancierd door een groep van investeerders uit de Amerikaanse muziekscene. Trent Reznor van Nine Inch Nails is creatief directeur van het bedrijf. De CEO is Ian Rogers, die nog een belangrijke adviseur is geweest van de Beastie Boys en die de muziekafdeling van Yahoo! nog heeft geleid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud