Starbucks sluit aan bij advertentieboycot Facebook

Koffiehuisketen Starbucks zal niet meer op sociale media adverteren. ©AFP

Koffiehuisketen Starbucks stopt met adverteren op sociale media. Daarmee sluit het bedrijf zich aan bij de Stop Hate For Profit-beweging, in nasleep van de Black Lives Matter-protesten.

Starbucks belooft intern en met mediapartners en burgerrechtenorganisaties in gesprek te gaan om de verspreiding van haatdragende taal tegen te gaan. Het bedrijf blijft posten op sociale media zonder betaalde promotie.

Stop Hate For Profit spoort bedrijven aan niet meer te adverteren op sociale media zoals Facebook, zolang die geen extra inspanningen leveren om online racisme aan te pakken. Afgelopen dagen hebben meerdere bedrijven zich achter de beweging geschaard. Onder andere kledingmerk The North Face en ijsjesmerk Ben & Jerry's doen mee aan de boycot. Moeder Unilever, die behalve Ben & Jerry's ook merken als Dove, Magnum en Lipton omvat, volgde twee dagen later. Ook Coca-Cola stopt wereldwijd minstens 30 dagen lang met adverteren op sociale media.

Black Lives Matter

Burgerrechtenorganisaties nemen het Facebook en in mindere mate andere platforms kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.

Topman Mark Zuckerberg reageerde vrijdag met een bocht van 180 graden: Facebook gaat haatboodschappen harder aanpakken. Reclames die racistisch of discriminerend zijn worden verwijderd als ze afkomstig zijn van politici.

De reactie maakte weinig indruk op de burgerrechtenorganisaties. Ze eisen structurele hervormingen in Facebooks beleid over discriminatie en racisme.

Beleggers zijn er niet gerust in, het technologie-aandeel   kelderde vrijdag meer dan 8 procent. Een grote klap, al noteerde Facebook vorige week op een recordkoers. Dit jaar staat nog 3 procent winst op de teller.

De uitschuiver deed 56 miljard dollar beurswaarde verdampen, waardoor 'Zucks' vermogen volgens het persagentschap Bloomberg is gekrompen tot 82 miljard dollar. Daardoor valt de 36-jarige miljardair uit de top drie van rijkste mensen in de wereld, die wordt aangevoerd door Jeff Bezos (Amazon), gevolgd door Bill Gates (Microsoft) en Bernard Arnault (LVMH).

Miljoenen kmo's

70 miljard
Advertentie-inkomsten
Facebook int jaarlijks zo'n 70 miljard dollar advertentie-inkomsten.

Facebook int jaarlijks zo'n 70 miljard dollar aan advertentie-inkomsten. Dat topadverteerders als Unilever en Coca-Cola afhaken is geen goede reclame. Maar de reclamegigant kan wel tegen een stootje met wereldwijd 8 miljoen adverteerders in portefeuille. Het gros zijn kmo's waarvoor het platform levensnoodzakelijk is om hun waren en diensten aan de man te krijgen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud