Storify-oprichter Damman mag geen WK-doelpunten tweeten

Xavier Damman woont en werkt in San Francisco. ©Dominic Verhulst

De wereldvoetbalbond Fifa kan er niet mee lachen dat Storify-oprichter Damman de laatste doelpunten twittert via @ReplayLastGoal. Schending van uitzendrechten, zo klinkt het. De beelden zijn intussen verwijderd.

Er is heisa ontstaan rond de Twitter-bot @ReplayLastGoal van de Belgische Storify-oprichter Xavier Damman, zo meldt het IT-vakblad Datanews op zijn website. Op de Twitter-account post Damman videobeelden en stills van de laatste doelpunten op het WK voetbal in Brazilië – in een uitgesteld relais van 20 sceconden.

‘Het uitzendschema van het WK zit zo in elkaar dat nogal wat matchen tijdens de werkuren worden gespeeld’, stelde Damman. ‘Tot nu toe bestond er alleen een Twitteraccount waar de laatste score wordt gepost. Maar mensen willen daar ook beelden bij. Dus heb ik tijdens een paar nachten deze bot geprogrammeerd.’ Een Twitter-bot is een programmaatje dat automatisch boodschappen op Twitter post. De beelden die de twitteraccount van Damman gebruikt, zouden afkomstig zijn van Nederland 1.

Goal for Algeria! #GER 2-1 #ALG #GoalFlash ��HD Video: http://t.co/H7A6Bx3U4v http://t.co/ZwmyKiZLr4— ReplayLastGoal (@ReplayLastGoal) 30 juni 2014

De account heeft op dit moment meer dan 1.500 volgers. Maar volgens de Fifa schendt Damman hiermee de uitzendrechten op de WK-matchen. De wereldvoetbalbond stuurde daarom een ‘copyright takedown request’ naar Twitter. Niet dat Damman daar veel oren naar heeft. De doelpunten van de wedstrijden Algerije-Duitsland, Frankrijk-Nigeria en Nederland-Mexico – gemaakt na het verzoek van de Fifa - zijn nog steeds op de account te bewonderen.

Damman heeft intussen zelfs een Storify-pagina gemaakt waarin fans van de account hun ongenoegen uiten over de aanpak van de Fifa.

Thank you all for your support to keep @ReplayLastGoal alive https://t.co/xiy6KmKyZ4 - I haven't heard back from @FIFAcom yet.— Xavier Damman (@xdamman) 28 juni 2014

De 30-jarige Xavier Damman verkocht in september 2013 zijn Storify aan het Amerikaanse Livefyre. Storify groeide in een aantal jaren uit tot een populair online platform om nieuws te brengen met berichten, foto's, video's en geluidsfragmenten vanop sociale media. Damman, die werkt en woont in San Francisco, is nog steeds algemeen directeur van Storify. Achteraf bleek dat Damman op een goed moment verkocht. Even later lanceerde Twitter een applicatie die wel erg sterk aan Storify doet denken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud