Techblogger Robin Wauters vindt 150.000 euro

Robin Wauters, medeoprichter van Tech.eu.

De Belgische techblogger Robin Wauters haalt met zijn nieuwe project Tech.eu 150.000 euro op. Dat moet de website de ruimte geven om zich te ontwikkelen tot een platform dat een stap verder durft te zetten.

Als de naam Robin Wauters u weinig of niets zegt, dan hebt u de voorbije jaren wat te weinig in de blogsfeer rondgehangen. Via jobs voor toonaangevende techblogs als TechCrunch en The Next Web groeide Wauters uit tot een van de bekendste journalistieke namen in de Europese tech- en start-upscene.

Zijn tijd bij die laatste blog kwam afgelopen zomer echter tot een einde door een mix van financiële perikelen en een gewijzigde focus. Daarmee werd Wauters, die toen in Barcelona woonde en werkte, verplicht na te denken over een volgende stap in zijn carrière.

‘Ik heb veel gesprekken gevoerd met de vrienden en kennissen die ik de jaren ervoor had gemaakt’, zegt Wauters. ‘En met zes vrienden zijn we toen tot de conclusie gekomen dat we iets misten in de techjournalistiek in Europa. We konden nergens terecht voor het serieuzere werk, voor de meer analytische stukken en profielen. Dus hebben we beslist het maar zelf te doen.’

Dat idee werd geconcretiseerd in de website Tech.eu, die sinds november vorig jaar online is. De bedoeling van de site is een helikopterzicht te krijgen op wat er in de hele Europese tech- en start-upscene gebeurt. Met de zes initiatiefnemers, gebaseerd in Londen, Parijs, Madrid, Zagreb en Brussel, bestrijkt Tech.eu al een belangrijk deel. Dat de zes een uitgebreid netwerk hebben en veel reizen, helpt ook. Maar om een echt totaalbeeld te krijgen rekent de techsite ook op partnerschappen met lokale blogs, waarvan het de content dan kan aggregeren.

‘Tech.eu moet op termijn een platform worden waarvan je weet dat als er ergens in Europa iets interessants gebeurt, je het bij ons kan lezen’, legt Wauters uit. ‘Als een Amerikaanse investeerder wil weten wat er in Europa gebeurt, heeft hij geen enkel startpunt. Ofwel volg je de lokale blogs in 50 landen, ofwel volg je niks. Wij moeten daartussenin komen te staan. We willen de filter zijn die bepaalt wat je moet weten. Daar leveren we dan analyse en achtergrond bij. Meer dan nieuws breken, willen we duiden wat er achter dat nieuws zit. Ik maak me geen illusies dat we zo onmiddellijk een gigantische trafiek zullen genereren. Maar we hebben onszelf beloofd dat we daar een jaar niet naar gaan kijken. We zijn ervan overtuigd dat kwaliteit uiteindelijk bovendrijft.’

Om dat jaar door te komen, is een startkapitaal nodig. En dat hebben de initiatiefnemers nu beet. Bij elf verschillende investeerders over heel Europa vonden Wauters en co 150.000 euro om de beginperiode te overbruggen. Die hebben stuk voor stuk het profiel dat Wauters wil bereiken.

Het zijn ondernemers en durfkapitalisten die een nood voelden aan een platform als Tech.eu. ‘Ze doen de investering niet omdat ze denken er een return mee te halen, maar omdat ze het project steunen’, zegt Wauters. Onder anderen de Belgische internetpionier Toon Vanagt, de Londense start-upfinancier Daniel Waterhouse en de Silicon Valley-'business angel' Dave McClure investeren mee.

Op termijn moet Tech.eu wel zijn eigen boontjes doppen. De site heeft niet het profiel van een clickmachine, beseft ook Wauters. ‘Een site die dieper graaft, wordt altijd op gejuich onthaald, maar weinigen lezen het ook daadwerkelijk. Het publiek dat we bereiken, is echter erg waardevol voor adverteerders. Reclame is dus toch een deel van het businessmodel. Daarnaast is het ook de bedoeling op termijn events te organiseren. Hoewel techblogs meestal evenveel omzet halen uit reclame en events, zijn die laatste wel verantwoordelijk voor het gros van de winst. Dat weet ik uit ervaring. Wij hebben logischerwijs dus ook plannen. Maar dan moet je wel eerst een merk hebben. Dat is dus nog niet voor dit jaar.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud