Televisiereclame krijgt grootste klap in tien jaar

De Olympische Spelen van 2020 kunnen de tv-reclamebudgetten weer even een boost geven. ©EPA

De wereldwijde advertentiebudgetten voor televisie zijn met 3,6 procent gedaald, de grootste terugval sinds 2009. Dat becijferde het mediabureau Magna Global.

Na de printmedia voelt nu ook de televisiebusiness aan den lijve hoe zijn traditionele inkomstenmodel wegsmelt door de digitalisering. De kijkcijfers staan al een tijd onder druk door de opkomst van betaalplatformen als Netflix en de concurrentie van digitale media. En nu zijn ook de advertentiebudgetten aan de beurt.

Volgens een overzicht van Magna Global (onderdeel van het reclameconcern IPG) daalden die tv-budgetten dit jaar met 3,6 procent, de zwaarste terugval sinds 2009. ‘Prijsverhogingen wegen niet langer op tegen de afname van het lineaire kijkerspubliek, zeker in een jaar zonder grote evenementen’, klinkt het.

Net die grote evenementen - zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen - zouden volgend jaar wel tot beterschap moeten leiden. Magna voorspelt dan een groei van de tv-reclame met 0,9 procent.

Radio

Ook andere klassieke media zien af door de verschuiving van reclamegeld naar digitale media. De afkalving van print zet zich ongenadig door, waarbij elk jaar ongeveer 10 procent in de budgetten wordt gesnoeid. Radio kan de schade beperken tot een daling van 0,4 procent, maar ook volgend jaar zit er geen groei meer in (-0,6 procent). Alleen out of home (buitenreclame) kan nog groeien in een digitale wereld, met 6,1 procent dit jaar en 4,7 procent volgend jaar.

Digitale media daarentegen kunnen dit jaar 14,9 procent meer geld aantrekken. Daarvan zit de grootste groei in sociale media en mobiel, die elk een groei optekenen van zowat 25 procent. Zoekreclame groeide minder hard (+14,1 procent) maar blijft het belangrijkste digitale reclamekanaal, goed voor 47 procent van de digitale budgetten.

Ongelijk verdeeld

De totale wereldwijde advertentiemarkt groeide dit jaar met 5,2 procent tot 595 miljard dollar. De EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten, Afrika) groeide met 4,3 procent.

Voor volgend jaar voorspelt Magna een globale groei van 5,7 procent, maar opnieuw zeer ongelijk verdeeld tussen klassieke, lineaire kanalen (-0,7 procent) en digitale kanalen (+11,7 procent).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect