Trooper is Belgium's New Brand of the Year

Trooper is een digitale wafelbak voor verenigingen. ©Photo News

De titel Belgium’s New Brand of the Year 2018, een initiatief van De Tijd en de marketingvereniging BAM, gaat dit jaar naar Trooper. De Vlaams-Brabantse start-up bedacht een inventieve manier om het verenigingsleven te financieren.

Bijna 4.500 euro voor een patiëntenvereniging van mensen met overdruksyndroom, ruim 3.000 euro voor de gemeentelijke basisschool van Huizingen en 2.700 euro om de jamboree van de scouts van Vremde-Boechout te financieren. Trooper.be houdt op zijn homepage netjes bij welke verenigingen via zijn platform het meeste geld hebben opgehaald.

Als u nu spontaan denkt aan een grote wafelbak of een mosselfestijn, dan bent u wellicht nog niet vertrouwd met het idee achter Trooper. De start-up bedacht een systeem om verenigingen geld te doen verdienen door mensen online te laten shoppen. Gebruikers van Trooper kunnen één of meer verenigingen kiezen die ze willen steunen. Telkens als ze een bestelling plaatsen op een aangesloten webshop, gaat een percentage van het aankoopgedrag naar de gekozen vereniging(en).

Chiro

‘Het idee ontstond na een brand in de Chiro-lokalen van Humbeek’, zeggen medeoprichters Elisabet Lamote en Jan Dejonghe (die behalve ondernemer ook creatief directeur is bij het reclamebureau BBDO Brussels). ‘Om geld in te zamelen, bedachten we een truc om gebruik te maken van het systeem van affiliate marketing van de Nederlandse webshop Bol.com. We maakten een website vanwaar we shoppers doorstuurden naar Bol.com, om zo de commissie op te strijken.’

Het idee voor Trooper ontstond na een brand in de Chiro-lokalen in Humbeek.
Elisabet Lamote
Oprichter Trooper

Vanuit dat simpele idee groeide een schaalbaar platform dat e-commerce verzoent met een sociale missie. Verenigingen die zich op Trooper aanmelden, hebben er zelf alle belang bij hun leden en sympathisanten aan te zetten via Trooper te shoppen. Een groot deel van het marketingwerk gebeurt dus door de community. De start-up telt een handvol werknemers die vooral bezig zijn met communicatie en het promoten van het merk via sociale media of lokale evenementen.

Webshops

Het platform telt intussen meer dan 3.000 aangesloten verenigingen en ruim 200 gelieerde webshops. Daar zijn ook grote namen bij zoals Booking.com, Coolblue of Collect&Go (Colruyt). Het Nederlandse Bol.com haakte intussen wel af, en ook het Duitse Zalando doet niet mee. ‘De webshops betalen typisch 4 à 5 procent commissie. Daarvan gaat driekwart naar de verenigingen en een kwart naar Trooper’, zegt Lamote.

De resultaten mogen er zijn. Bij de start in augustus 2017 haalde Trooper amper 1.000 euro op voor zijn verenigingen, een jaar later was dat al 62.000 euro. ‘Gemiddeld zitten we aan 30 euro per vereniging per maand. Dat lijkt niet veel, maar voor die verenigingen maakt het een groot verschil.’

Studio 100

Ook opmerkelijk is de steun van Studio 100-oprichter Gert Verhulst, die het bedrijf hielp groeien met een viraal filmpje op sociale media. Studio 100 investeerde een jaar geleden 250.000 euro in het bedrijfje. De start-up hoopt de komende maanden ook in Franstalig België aan de bak te komen, om vandaar andere Europese landen te verkennen.

Trooper kreeg zowel van de vakjury als van de lezers van De Tijd en L’Echo het hoogste aantal punten van de vijf finalisten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content