Tv-zender Vijf opnieuw beboet wegens vermomde reclame

De Vlaamse mediaregulator VRM legt de televisiezender Vijf een boete op van 30.000 euro wegens overtredingen van de wetgeving rond tv-reclame.

De forse boete heeft te maken met een reclamespot die eind december werd uitgezonden buiten het reguliere reclameblok. De spot van 45 seconden bestond uit een montage van filmfragmenten en fragmenten uit een een bedrijfsfilm van de chocoladeproducent Neuhaus. De spot eindigde met de boodschap: ‘Schenk in stijl. Neuhaus’. In totaal kreeg het merk zo ongeveer 20 seconden reclametijd.

De VRM oordeelt dat Vijf daarmee het Vlaamse Mediadecreet heeft geschonden. Dat zegt dat reclame duidelijk herkenbaar moet zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud (programma’s). Bovendien heeft de zender met deze 'vermomde' reclame ook zijn reclamequotum overschreden. Normaal gezien mag er per 'klokuur' slechts 12 minuten reclame worden uitgezonden.

Opmerkelijk is ook dat Vijf met de overtreding niet aan zijn proefstuk toe is. Eind 2012 kreeg de zender al eens een boete van 25.000 euro wegens gelijkaardige feiten. Toen ging het om een verpakte reclame voor de parfumerieketen Ici Paris XL.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud