Twitter lekte ‘per ongeluk' adressen en nummers naar adverteerders

©AFP

Het socialemediaplatform zegt dat de e-mailadressen en telefoonnummers van sommige gebruikers ‘onbedoeld’ gebruikt werden om hen reclameboodschappen te sturen.

Twitter  maakt het misbruik van persoonlijke gegevens zelf bekend in een mededeling op zijn website, maar zegt niet te weten om hoeveel gebruikers het precies gaat.

Twitter bewaarde de mailadressen en telefoonnummers met het oog op de beveiliging van accounts. De gegevens kwamen evenwel terecht bij externe marketeers, die ze konden gebruiken om gerichte campagnes te voeren. Het gaat niet om een diefstal van gegevens door hackers, maar om een onbedoelde fout bij Twitter.

Het bedrijf zegt dat het probleem op 17 september werd aangepakt en dat sindsdien geen fouten meer zijn gebeurd.

De fout die Twitter beschrijft, is een inbreuk op de Europese privacyregels (GDPR). Die bepalen dat persoonlijke gegevens niet mogen gebruikt worden voor andere doelen dan aanvankelijk aangegeven. Het bedrijf loopt dan ook het risico op boetes als ook Europese gebruikers het slachtoffer waren.

Concurrent Facebook kwam eerder dit jaar onder vuur te liggen omdat het ook contactinformatie van gebruikers, die het verzameld had met het oog op beveiliging, deelde met adverteerders. Het was een van de redenen voor de zware boete van 5 miljard dollar die het bedrijf in juli opgelegd kreeg door de Amerikaanse privacywaakhond FTC.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect