U leest The Economist? Dan bent u 800 euro waard

©Bloomberg

Magazines zijn aan het uitsterven? Vergeet het. De Britse uitgever Pearson heeft zonet zijn 50-procentbelang in The Economist verkocht en die verkoop waardeert het toonaangevende magazine op meer dan 1,3 miljard euro.

Met zo'n prijskaartje kan het 172 jaar oude magazine wedijveren met hippe digitale mediabedrijven als Buzzfeed. Die laatste, een site voor jonge nieuwsconsumenten die het principe van de virale klikbom heeft geperfectioneerd, werd in een lopende kapitaalronde gewaardeerd op 1,35 miljard euro. Het zal traditionele mediabedrijven een hart onder de riem steken dat de diepgravende journalistiek die The Economist al bijna twee eeuwen brengt ook nog zijn waarde heeft in het digitale tijdperk. Op basis van het abonneebestand in 2014 (1,6 miljoen) is een lezer van The Economist dus zo'n 800 euro waard.

©Mediafin

Het was geen geheim dat Pearson van zijn 50-procentbelang af wilde. De Britse uitgever verkocht eerder al zijn dochter Financial Times aan de Japanse mediagroep Nikkei voor 844 miljoen pond of 1,2 miljard euro omdat het meer wil focussen op zijn educatie-activiteiten. Met 50 procent van de aandelen had Pearson ook weinig zeggenschap bij het eigenzinnige magazine.

Dat is het gevolg van de byzantijnse aandeelhoudersstructuur van de groep, een erfenis uit een verleden waarin het magazine van het bankroet gered werd door puissant rijke Europese families als de Rothschilds, Schroders, Cadbury's en Agnellis. Een complexe aandeelhoudersstructuur met een raad van 'trustees' naast de bestuursraad en meervoudige stemrechten moest maken dat de redactionele vrijheid van het blad steeds gegarandeerd was.

Het lag dan ook in de lijn der verwachtingen dat het belang van Pearson gekocht zou worden door de bestaande familiale aandeelhouders. De Agnellis, de Italiaanse familie achter autogroep Fiat Chrysler, kopen via het investeringsvehikel Exor het gros van het belang van Pearson voor 287 miljoen pond. Daarmee drijven ze hun belang op tot 43 procent. Wat overblijft wordt gekocht door The Economist Group zelf voor 182 miljoen pond. Die transactie maakt dat de belangen van de familiale aandeelhouders stijgen met een kwart. Om de aankoop te financieren moet The Economist Group wel zijn modernistische hoofdkwartier (zie foto) in hartje Londen verkopen.

Bottomley of Nettlestone

De raad van 'trustees', waarin Britse edellieden als lord O'Donnell en barones Bottomley of Nettlestone zetelen, heeft de koop door de Agnellis unaniem goedgekeurd. Er werden wel enkele wijzigingen aan de aandeelhoudersovereenkomst aangebracht. Zo kan geen enkele aandeelhouder zijn aandelenbelang in de toekomst doen toenemen tot boven 50 procent of meer dan 20 procent van de stemrechten vergaren.

Dat de puissant rijke Italiaanse Agnelli-familie zijn belang in het Angelsaksische media-icoon The Economist opdrijft van 5 tot tot 43 procent, is niet zo vreemd als op het eerste gezicht lijkt. De familie, die haar fortuin vergaarde in de auto-industrie, heeft steeds een boon gehad voor de krantenbusiness, net zoals grote voorbeeld Warren Buffett.

De Agnelli’s zijn al van oudsher eigenaar van de krant La Stampa wiens geschiedenis nauw verweven is met die van het Turijnse autoconcern. Ze hebben ook een aanzienlijk belang in de groep boven Corriere della Sera, één van de oudste, en grootste, kranten van Italië. John Elkann, de kleinzoon van peetvader Gianni Agnelli en huidig voorzitter van autoconcern Fiat Chrysler, is naar verluidt nauw betrokken bij de strategie van beide krantengroepen. Diezelfde Elkann heeft ook een zitje in de raad van bestuur van News Corp, het mediaconcern van Rupert Murdoch waar onder meer The Wall Street Journal toe behoort.

Met The Economist verwerft de beursgenoteerde holding Exor, het investeringsvehikel van de Agnelli’s ook opnieuw een stukje van een prestigemerk. Exor heeft ook een belang in luxewagenproducent Ferrari en voetbalclub Juventus. Eerder dit jaar verkocht Exor zijn meerderheidsbelang in vastgoedgroep Cushman & Wakefield voor bijna 1,2 miljard euro, waaardoor het een mooie meerwaarde van zo’n 700 miljoen euro kon inboeken.

Sindsdien is Exor op jacht om zijn gigantische cashberg aan het werk te zetten. Vorige week slaagde het in zijn opzet om de Bermudaanse herverzekeraar PartnerRe binnen te halen voor 6,9 miljard dollar. Na een strijd van maanden begroef PartnerRe zijn fusieplannen met sectorgenoot Axis Capital en aanvaardde de Amerikaanse groep het miljardenbod van de Italianen.

Die deal doet Exor weer een beetje meer lijken op grote voorbeeld Berkshire Hathaway, het beursvehikel van beleggersgoeroe Warren Buffett. Ook Berkshire is een gediversifieerde holding die gebouwd is rond verzekeringsactiviteiten die een stabiele cashflow genereren. En ook Warren Bufffett heeft een voorliefde voor de krantenbusiness. Doorheen de jaren kocht Buffett al zo’n 69 lokale dagbladen op.

'Exor zal de grootste aandeelhouder zijn, maar het zal geen controle hebben', klinkt het in een brief ondertekend door de huidige hoofdredactrice Zanny Minton Beddoes en alle nog levende voormalige hoofdredacteurs. 'Zoals al het geval is sinds 1928 zijn de stemrechten zo verspreid dag geen enkele persoon of aandeelhouder invloed kan uitoefenen. De enige uitzondering is de volgende: de hoofdredacteur bepaalt wat er in The Economist staat.'

Vorig jaar droeg The Economist Group 21 miljoen pond bij aan de bedrijfswinst van Pearson. Tegen 45 keer de winst is de waardering van The Economist nog net iets hoger dan die van Financial Times, dat tegen 35 keer de winst over de toonbank ging. Ter vergelijking, internationale nieuwsgroepen als News Corp en Axel Springer die verschillende nieuwsmerken in huis hebben, worden momenteel gewaardeerd tegen zo'n 20 keer de verwachte bedrijfswinst in 2015.


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud