Vice Media 2,5 miljard dollar waard

©Bloomberg

Vice Media, het alternatieve New Yorkse mediabedrijf van oprichter Shane Smith, verkoopt een belang van 10 procent aan tv- en kabelgroep A&E. De deal waardeert Vice, twintig jaar geleden begonnen als punkmagazine, op 2,5 miljard dollar.

A&E Networks, dat gecontroleerd wordt door de entertainmentgroepen Disney en Hearst, betaalt 250 miljoen dollar voor 10 procent van Vice. De Financial Times pakt vrijdagavond uit met het nieuws en citeert in zijn bericht Shane Smith, de oprichter en CEO van Vice. De overeenkomst zou volgende week bekend worden gemaakt.  

‘Het is een fantastische deal voor ons’, zegt Smith. ‘Hierdoor kunnen we onze onafhankelijkheid bewaren en krijgen we een oorlogskas om de volgende drie jaar nog drastisch te groeien.’  

A&E troeft Time Warner, een andere Amerikaanse mediareus, af in de strijd om een deel van Vice. Eerder op de dag lekte uit dat de onderhandelingen tussen Vice en Time Warner waren afgesprongen. Time Warner had 200 miljoen dollar veil voor hetzelfde belang van 10 procent in Vice. 

De waardering van Vice schiet daarmee omhoog naar 2,5 miljard dollar. Een jaar geleden was dat nog 1,4 miljard dollar, toen het 21st Century Fox van Rupert Murdoch 70 miljoen neertelde om voor 5 procent aandeelhouder te worden van Vice.  

Noord-Korea

Recent nog gooide Vice Media hoge ogen met een exclusieve reportage bij de extremistische rebellen van de Islamitische Staat (IS) in Syrië. Een journalist kreeg daarvoor toegang tot het hart van de terreurgroep.

Vorig jaar liet Vice van zich spreken toen het een reportage maakte in Noord-Korea met behulp van de voormalige basketbalster Dennis Rodman, die voor de camera’s van Vice bevriend geraakte met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un.  

HBO

Vice is een digitaal en multimediaal bedrijf met hoofdzetel in Brooklyn, in New York. Het produceert reportages voor HBO, de populaire betaalzender van Time Warner, en heeft in meerdere landen, waaronder ook België, een website voor nieuws, cultuur, technologie en sport die vooral onder jongeren heel populair is. Vice geeft ook een tijdschrift uit en is actief in de marketing- en muziekindustrie.

De aanpak van Vice laat zich kenmerken door een excentrieke en rebelse stijl, alternatieve berichten en ‘immersive journalism’, waarbij de reporter zichzelf aan allerlei experimenten waagt. Vice gaat er prat op onderwerpen en regio’s te belichten die meer traditionele media links laten liggen.  

Kleuters

‘Het probleem met de hedendaagse nieuwscyclus en de mediabedrijven van vandaag is dat ze werken als kleuters die op de speelplaats voetballen’, zei Smith eerder dit jaar in een interview met The Guardian. ‘Gaat de bal naar hier, dan lopen ze er allemaal achter. Gaat de bal naar daar, dan lopen ze allemaal naar daar.’  

De 44-jarige Smith richtte Vice in 1994 op in Montreal. Toen was het enkel nog een alternatief punkmagazine van enkele vrienden. Met de komst van het internet werd het in 20 jaar tijd onder jongeren een van de populairste digitale nieuwsmerken ter wereld. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud