Vier grijpt nu al in

Peter Van Asbroeck was de stem van de vorige versie van 'Komen eten'.

Drie weken na de lancering, grijpt commerciële zender Vier al in tegen de tegenvallende kijkcijfers. Zo grijpt de SBS-zender terug naar de oude versie van kookprogramma 'Komen eten', omdat de kijkers de nieuwe versie niet lusten. Er wordt ook overwogen om met de uren te schuiven. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

'Een keerpunt in de tv-geschiedenis. Een big bang. Een natte droom voor de adverteerder. Een aardverschuiving. Een tornado.' SBS bouwde in juni op zijn najaarspresentatie zelf de verwachtingen voor het najaar op om de adverteerder binnen te lokken. Die besloot mee te gaan in het verhaal. Maar voorlopig blijkt de tornado vooral een storm in een glas water.

Vier haalt in de eerste drie weken van zijn bestaan niet meteen wereldschokkende kijkcijfers. Quiz 'De slimste mens' doet het wel goed, maar in de rest van het zendschema worden er voorlopig nog geen potten gebroken. Vooral in de vooravond zit Vier voorlopig met een probleem. De nieuwe versie van het bij VT4 zo populaire 'Komen eten' trekt gemiddeld zo'n 60.000 kijkers, waar het vroeger goed was voor zo'n 360.000 kijkers. En ook de langverwachte actuashow 'De kruitfabriek' presteert met om en bij de 200.000 kijkers niet wereldschokkend.

Bereik

En dat is een probleem voor Vier. Een avond met lauwe kijkcijfers en één piek is niet waar de adverteerders op zitten te wachten. Zij kopen zendtijd op basis van een beloofd bereik, dat de commerciële mensen van Vier op voorhand moeten proberen inschatten.

Als dat beloofde bereik niet wordt gehaald, dan moet Vier gratis extra spots inlassen, tot de belofte is waargemaakt. Daarmee verliest de zender reclametijd, zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Aan welk bereik de advertenties werden gesleten, is interne keuken bij SBS. Maar waarnemers uit de reclamewereld zijn ervan overtuigd dat met de huidige kijkcijfers en onderliggende marktaandelen bij het doelpubliek, de zendtijd te duur is geprijsd.

Schuiven

En dus grijpt Vier in. De zender plant de vooravond - de aanloop naar de zo belangrijke prime time - aan te pakken. 'Komen eten' zou volgens Het Laatste Nieuws terug naar het oude recept grijpen, met een commentaarstem op de achtergrond in plaats van een gastheer die op bezoek gaat bij de deelnemers thuis.

Daarnaast zou de zender overwegen om te schuiven in de uren. 'Komen eten' staat nu lijnrecht tegenover de journaals van Eén en VTM geprogrammeerd, concurrentie die te zwaar blijkt. Daarom zou Vier overwegen om het programa wat naar achter te duwen. Daarmee zouden dus ook 'De kruitfabriek' en 'De slimste mens' later aan bod komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud