Advertentie
Advertentie

Vier schudt zwak startjaar van zich af

©SBS Belgium

Het najaarsseizoen op televisie loopt op zijn laatste benen. Hoewel de strijd om de kijker en de adverteerder niet in enkele weken wordt beslist, is wel al duidelijk dat Vier in het najaar belangrijke punten wist te scoren.

‘Zullen we daar volgende maand op doorgaan? Alhoewel, we zitten hier op Vier. Geen idee of ons programma er dan nog is.’ Aan het woord is presentator Otto-Jan Ham in het satirische actualiteitsprogramma ‘De ideale wereld’. De uitspraak is uiteraard zelfrelativerende humor. Maar Ham vatte er wel goed de perceptie mee samen die Vier sinds de lancering vorig jaar te beurt valt. De perceptie dat Vier een stuurloos schip is.

Televisie is echter een langetermijnbusiness, zo weet iedereen in de sector. Als het najaar tot nu toe één ding duidelijk maakt, is dat de strijd om de kijker - en dus de adverteerder - nog niet gestreden is. Vier zag in het najaarsseizoen, dat op zijn laatste benen loopt, zijn marktaandeel mooi aandikken. In de periode van week 38 tot en met week 42 haalde de zender een marktaandeel van 16,4 procent in zijn doelgroep VVA 18-54 jaar. (VVA staat voor verantwoordelijke voor aankoop). Dat is een stijging van 14 procent in vergelijking met de 14,4 procent uit dezelfde periode vorig jaar, toen Vier van start ging. Die prestatie is beter dan de zender vooraf zelf incalculeerde.

De kijkers lijken vooral van bij de grote concurrent VTM te komen. De marktleider qua commerciële televisie zag in diezelfde periode zijn marktaandeel (VVA 18-54) slinken van 25,3 procent naar 22,8 procent, een terugval van 9,9 procent. Niet-commerciële concurrent Een berekent zijn marktaandeel op een andere doelgroep (iedereen ouder dan 4), dus met de openbare omroep valt niet helemaal goed te vergelijken. Maar in zijn doelgroep ging de VRT-zender er wel 5 procent op vooruit tot 32,8 procent marktaandeel.

Het slimste schema

De reden voor die verschuiving is niet ver te zoeken. Vier deed een briljante zet door kraker ‘De slimste mens’ naar later op de avond te verschuiven in vergelijking met vorig jaar. Zo haalt het kijkcijferkanon gemakkelijker een nog groter marktaandeel, wat zich duidelijk weerspiegelt in het algemene cijfer. En dat toont lekker aan de adverteerders. Maar ook andere shows, zoals ‘Geubels en de Belgen’ en ‘De rechtbank’ deden het opvallend goed, terwijl vaste afspraken als ‘De ideale wereld’ en ‘Komen eten’ stilaan doen wat ze moeten doen: kijkers de primetime in trekken. Daarbij komt dat Vier in tegenstelling tot vorig jaar ook investeerde in het weekend, met onder andere het liveprogramma ‘De val van 1 miljoen’.

Tegelijkertijd bleef Een voortbouwen op bekende sterktes. Vaste afspraken als ‘Blokken’ en ‘Thuis’ noteren steevast hoog in de ranglijsten, terwijl ook zondagavondprogramma’s als ‘Albert II’ en het nieuwe ‘De Ridder’ op zondagavond alle concurrentie wegbliezen.

Voeg daar nog enkele alom bekeken voetbalmatchen van de Rode Duivels aan toe, en je ziet waarom VTM er ondanks de nodige spektakeltelevisie in het eerste deel van het najaar op achteruitging qua marktaandeel. De commerciële zender ligt er voorlopig niet wakker van. ‘We hebben er in tegenstelling tot vorig jaar voor gekozen niet alle grote programma’s vanaf september te lanceren, maar eigenlijk in te zetten op het hele najaar’, klinkt het bij VTM-woordvoerster Sara Vercauteren. ‘We spreiden onze programma’s meer. Het is de bedoeling een stabiel marktaandeel te krijgen over de verschillende maanden heen.’

Daarmee raakt de woordvoerster een belangrijk punt aan. Vier scoorde vorig jaar in het najaar ook nog al bij al degelijk qua marktaandeel. Maar eens het najaarsseizoen - en daarmee ‘De slimste mens’ - afliep, had de zender het moeilijk om de aandacht erbij te houden. Nu ‘De slimste mens’ maandag zijn laatste finaleweek ingaat, is het maar de vraag of de omroep nadien niet in dezelfde val trapt. VTM trekt met ‘Belgium’s got talent’, het kookprogramma ‘The taste’ en de comedyshow ‘Safety first’ in de wintermaanden nog een blik programma’s open die de commerciële weegschaal mogelijk weer in de andere richting doen kantelen.

Het Vier-team gaat er prat op dat er geleerd is uit de fouten van het verleden. ‘Tijdens de winter zal Vier - in tegenstelling tot een jarenlange traditie - geen versnelling terugschakelen’, zegt persvoorlichter Tom Vandersteegen. Zo lopen vaste afspraken ‘De ideale wereld’ en ‘Komen eten’ heel de winter en voorjaar door, en heeft de zender nog een aantal troefkaarten. Zo verschijnt in de wintermaanden de talentenjacht ‘De beste singer-songwriter van Vlaanderen’, terwijl Woestijnvis voor later op de avond drie nieuwe programma’s aanlevert, waaronder een panelshow met Gilles De Coster.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud