nieuwsanalyse

‘Vlaams Netflix' moet fictie overeind houden

©VTM

VTM-moeder Medialaan stapt naar de andere zenders om alle Vlaamse fictiereeksen te bundelen op een platform. ‘We zijn gedoemd om samen te werken.’

Medialaan, de moeder van VTM, luidde donderdag de start in van zijn najaar. Met de thrillerreeks ‘13 geboden’ houdt het daarin ook een plaatsje vrij voor Vlaamse fictie. Maar de toekomst van dergelijke reeksen hangt aan een zijden draadje.

Gemiddeld een kwart van de kijkers bij Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, KADET en VTMKZOOM) kijkt niet meer live naar een programma. Bij fictie zijn dat er nog veel meer. Bovendien lokken online streamingdiensten zoals Netflix veel kijkers naar een digitale, reclamevrije omgeving met een veel rijkere serieportfolio. Die evoluties bedreigen de reclame-inkomsten van bedrijven zoals Medialaan.

Allen tegen Netflix

VRT NU

Via VRT NU kan een kijker live naar VRT-zenders kijken of uitgezonden programma’s van VRT-zenders herbekijken. Deze zomer lanceerde de VRT ook de VRT NU-app.

Stievie Premium

Via Stievie Premium kan een kijker voor 9,99 euro per maand de programma’s van 18 zenders (VRT, Medialaan, SBS) tot zes dagen na uitzending bekijken.

Stievie Free (binnenkort VTMGo)

Stievie Free is het herbekijkplatform van de Medialaan-zenders. Medialaan tovert het in het najaar om tot VTMGo. Vanaf dan kunnen alle programma’s live of tot dertig dagen na uitzending bekeken worden. Er zal ook een deel van de catalogus beschikbaar zijn.

Vier.be

Ook de SBS-zenders hebben hun herbekijkopties. Dat is mogelijk via de sites van de zenders, zoals vier.be. Er is geen apart platform.

Play / Play More / Play Sports / Proximus TV

Via Telenet en Proximus, en hun respectieve betaalpakketten zijn er ettelijke mogelijkheden om programma’s te herbekijken. De betaalpakketten zelf bieden extra online te kijken series, films of sport.

Medialaan stapt nu als tegenreactie naar de andere Vlaamse zenders met het plan de Vlaamse topfictie te bundelen op één digitaal betaalplatform. ‘We zijn gedoemd om samen te werken’, zegt co-CEO ad interim Dirk Lodewyckx. De VRT, Vier-moeder SBS en Kinepolis noemen de plannen ‘bespreekbaar’, maar er zijn nog veel onbekenden.

1. Hoe wil Medialaan zo’n ‘Vlaams Netflix’ zelf invullen?

Medialaan wil met een Vlaamse Netflix een ‘straf complementair lokaal aanbod’ naast het echte Netflix neerzetten. Over de exacte invulling van die woorden blijven co-CEO’s Dirk Lodewyckx en Erwin Deckers vaag. Het moet een bundeling zijn van Vlaamse topfictie, maar er moeten ook internationale series en films op te bekijken zijn.

De details bewaren beide heren voor hun gesprekspartners, de andere omroepen. Daarmee laat Medialaan de oproep van Proximus-CEO Dominique Leroy om een platform met programma’s van eigen bodem te bouwen voorlopig links liggen. ‘Het gaat hier vooral om fictie, die vertrekt vanuit de omroepen’, stelt Deckers. ‘De omroepen zijn dan ook de eerste gesprekspartner om een eigen ecosysteem op te zetten.’ De distributeurs kunnen later nog aanschuiven.

2. Wat is de positie van Telenet?

In het huidige medialandschap zijn de distributeur en de omroep niet meer zo evident van elkaar te scheiden. Telenet is sinds maart de enige aandeelhouder van De Vijver Media, de koepel boven de SBS-zenders VIER, VIJF en ZES en het productiehuis Woestijnvis. Die transactie moet wel nog groen licht krijgen van de toezichthouders.

Dat plaatst Telenet in een dubbele positie. Het heeft met Play en Play More eigen betaalpakketten voor series en films. Eind juni namen 400.100 klanten zo’n pakket af. Om het aanbod daar te voeden, heeft het onder meer een exclusief partnerschap met HBO, een van de grote rivalen van Netflix.

Tegelijk ziet Telenet zich via zijn SBS-zenders geconfronteerd met fenomenen zoals het uitgesteld kijken. Op de SBS-zenders kijkt een kwart van de kijkers evenmin live. Maar het is de vraag of SBS dat probleem gezien de Telenet-link wil remediëren met een ‘Vlaamse Netflix’.

SBS stelt zich alvast constructief op. ‘Dit is minstens het bekijken waard’, zegt SBS-woordvoerder Kristof Demasure. ‘Het kan positief zijn voor de productie en distributie van fictie.’

3. Hoe denken adverteerders over dit reclamevrije initiatief?

Met het voorstel slaat Medialaan een nieuw pad in. Tot nog toe koos de mediagroep resoluut voor het advertentiemodel. Programma’s waren op tv gratis te bekijken, zolang de kijker maar advertenties vooraf, tijdens en achteraf slikte. Een betaalplatform zou daar voor het eerst verandering in brengen. Medialaan deed vorig jaar al een test met Stievie Premium, waarmee de programma’s van 18 zenders (ook van SBS en VRT) tegen betaling herbekeken konden worden.

Maar ook daar waren gepersonaliseerde advertenties te zien. Het nieuwe platform zal louter draaien op betalingen. Het is zeer de vraag hoe adverteerders daarmee omgaan. Maar Deckers en Lodewyckx maken zich geen zorgen. ‘We laten de adverteerder hoegenaamd niet los, dat heb je ons niet horen zeggen. Het is een én-énverhaal’.

4. Valt een ‘Vlaams Netflix’ te rijmen met andere digitale platformen?

De afgelopen jaren bouwden alle zenders al eigen digitale platformen, waarop programma’s een bepaalde periode te herbekijken waren. Medialaan was in 2013 de voortrekker met Stievie Free, de VRT ontsloot later zijn eigen aanbod via VRT NU. Ook de SBS- programma’s zijn online te herbekijken.

VTM herlanceerde gisteren nog Stievie Free. In december schiet VTMGo uit de startblokken, waarmee programma’s van de zes Medialaan-zenders tot dertig dagen na de uitzending te herbekijken zijn. Bij Stievie Free was dat beperkt tot zes dagen. VTMGo gaat ook programma’s uit het archief ontsluiten. Bovendien kan een kijker aan het einde van een reeks de serie bingewatchen en krijgt hij persoonlijke aanbevelingen.

Het is de vraag hoe een Vlaamse versie van Netflix nog zal passen in dat oerwoud van platformen. Lineaire tv en de herbekijkplatformen blijven belangrijk voor nieuws, sport en entertainment, is de redenering aan de Medialaan. Maar de Vlaming wil ook series bingewatchen. Een Vlaams Netflix moet zoiets betaalbaar houden.

5. Maakt het een kans bij de consument?

‘Mensen nemen ongeveer twee à drie tv-abonnementen’, zegt Lodewyckx. Eerst is er Netflix en een abonnement op een sportzender. Medialaan gelooft dat het Vlaamse Netflix nummer drie kan zijn. Of de kijker op Vlaamse content zit te wachten, is moeilijk te zeggen. Over Stievie gaf Medialaan nooit cijfers vrij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content