VRT zet meer in op Vlaamse producties

©BELGA

De zendtijd voor Vlaamse producties op de openbare omroep steeg vorig jaar van 58,6 naar 62,7 procent. Bijna een derde van de tv-producties werd extern gemaakt. Dat blijkt uit het jaarverslag van de VRT, dat in het Vlaams Parlement wordt voorgesteld.

De grote meerderheid van de doelstellingen in de beheersovereenkomst werden ingelost. De VRT heeft het overgrote deel van de doelstellingen uit haar beheersovereenkomst behaald, zegt de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM). Slechts enkele doelstellingen werden net niet gehaald. Een daarvan is het aantal nieuwe Vlamingen. De doelstelling ligt op 4 procent van het personeelsbestand, terwijl de VRT amper 2,6 procent haalt.

De openbare omroep start binnenkort aan de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. Een reeks hoorzittingen in het Vlaams Parlement geeft daartoe de aanzet. 

Het jaarverslag geeft ook een inkijk in de financiën aan de Reyerslaan. De VRT boekt een verlies van 14 miljoen euro, waarvan 11 miljoen door versnelde afschrijvingen op vaste activa en een provisie voor 'personeelsherstructurering' die dit jaar plaats vindt. Topman Leo Hellemans waarschuwt dat de publieke omroep nog voor een moeilijke periode staat. 'Het medialandschap verandert snel', zegt Hellemans in het jaarverslag. 'Ook financieel komen er heel wat uitdagingen op ons af. We zijn er van overtuigd dat we samen met onze aandeelhouders en de raad van bestuur een sterke VRT kunnen vrijwaren.'

De overheidsfinanciering per mediagebruiker daalde van 46,1 naar 45,3 euro. Voorzitter Luc Van den Brande wijst er op dat die bijdrage bij de laagste van alle omroepen in Europa hoort. De kost per Vlaming steeg wel van 69,7 naar 73,1 euro. De totale kosten van de VRT stegen immers, terwijl het aantal mediagebruikers ongeveer stabiel bleef. 

Qua bereik zit de openbare omroep nog steeds goed. De verschillende merken bereiken maandelijks 96,5 procent van de Vlaamse bevolking. De nieuws- en duidingprogramma's bereiken dagelijks 2,75 miljoen luisteraars en 2 miljoen kijkers.

De openbare omroep zet ook meer in op Vlaamse producties. Dat aantal steeg van 58,6 naar 62,7 procent. Bij de nieuwe producties loopt het aantal Vlaamse producties zelfs op tot 72,4 procent. Bijna een derde van de televisieproducties wordt extern gemaakt, terwijl de doelstelling op 25 procent lag. De bestedingen aan Vlaamse productiehuizen stegen van 63,9 naar 65,8 miljoen euro. 'Die uitdrukkelijke keuze motiveert andere Vlaamse mediabedrijven om zelf ook in te zetten op lokale content', luidt het in het jaarverslag. 

Voorzitter Luc Van den Brande en topman Leo Hellemans zullen in het Vlaams Parlement ook nog toelichting geven bij hun wensen voor de nieuwe beheersovereenkomst. Hellemans lichtte in een interview met De Tijd al een tipje van de sluier.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud