VT4 en VijfTV worden Vier en Vijf

'De Slimste Mens' is één van de Woestijnvis-formats die van de VRT naar het nieuwe VT4 (Vier) gaan verhuizen.

De Vlaamse zenders VT4 en Vijf TV heten vanaf september Vier en Vijf. Dat kondigde het moederhuis SBS Belgium vanmiddag aan. Onder die nieuwe vlag komt ook een nieuwe lading. In het najaar komen eindelijk de grote kanonnen van het productiehuis Woestijnvis, het zusterbedrijf van SBS Belgium, op de commerciële stations.

Sinds de mediaholding De Vijver - telkens voor een derde in handen van Sanoma België, Corelio en het duo Wouter Vandenhaute en Eric Watté - de Vlaamse SBS-zenders overnam, heerst er hoogspanning in het Vlaamse televisielandschap. Met die overname kwamen VT4 en Vijf TV immers in aanraking met Woestijnvis, het productiehuis van De Vijver, dat tot dan enkel met de VRT had samengewerkt.

Donderdag werd duidelijk wat de impact van die verschuiving op de inhoud van de zenders wordt. VT4 en Vijf TV varen vanaf september onder de vlaggen Vier en Vijf. En vooral bij VT4/Vier wordt ook de lading ingrijpend anders. Bekende en populaire Woestijnvisprogramma's maken voor het eerst hun intrede op de commerciële televisie.

Vier werkt vanaf 17 september met een zendschema dat opgebouwd is rond vier Vlaamse programma's, vier dagen per week. Volgens de huidige, niet-definitieve versie van dat schema begint de avond om 18.30 uur met een dagelijks rubriekenmagazine van de makers van Man Bijt Hond. Een half uur later, op het tijdstip dat Eén en VTM vandaag hun journaals uitzenden, kan de Vier-kijker terecht bij de VT4-klassieker 'Komen Eten'.

Daarna, om 19.30 uur, volgt de nieuwe actuashow waarin onder anderen Tom Lenaerts, Christophe Deborsu en Gilles Decoster hun kijk geven op de actualiteit van de dag. Het wordt een soort mengeling van nieuws en een talkshow, met een live publiek, uitgezonden vanuit de Kruitfabriek in Vilvoorde. Het format doet heel erg denken aan de Nederlandse succesformule 'De Wereld Draait Door' (DWDD). De voorlopige werktitel is 'Half Acht', maar die kan nog veranderen.

De 'Vlaamse Vier-avond' eindigt om 20.30 uur met het succesprogramma 'De Slimste Mens Ter Wereld'. Daarna, om 21.30 uur, volgt elke dag een ander Vlaams programma.

Reclame

SBS hoopt met dat nieuwe zendschema ook nieuwe kijkers te lokken. Maar belangrijker: de zendergroep mikt op een groter deel van de advertentiekoek. Die zit al jarenlang voor het grootste deel bij de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). Vier en Vijf willen die ongelijke verdeling nu aanvechten.

Dat Vier voor het eerst populaire programma's als 'De Slimste Mens' op commerciële televisie aanbiedt, moet adverteerders over de streep trekken. Daarnaast werkt SBS met de creatieve breinen van Woestijnvis om de reclameblokken aantrekkelijker te maken. Momenteel experimenteert Vier met allerlei technieken om het zap-effect van de reclameblokken terug te dringen.

Website

De vernieuwing van de SBS-zenders wordt vanmiddag aan de markt voorgesteld op een grote mediaconferentie op de Heizel. SBS Belgium lanceert ook een nieuwe bedrijfswebsite die specifiek op adverteerders gericht is. De site opent vandaag met een boodschap van CEO Thierry Tacheny.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud