‘Waarom Google doodles maakt? Omdat het leuk is'

©rv

De Amerikaanse internetreus Google heeft voor de Belgische nationale feestdag gisteren zijn logo aangepast. Het is een vast radertje geworden in de mondiale machine die Google is.

Een ‘doodle’, zo noemt Google de aangepaste logo’s die het met de regelmaat van een klok op de wereld loslaat. De doodle van gisteren - die enkel via de Belgische site van Google te zien was - bevatte 15 verwijzingen naar ons land. Onder andere de Vlaamse leeuw, de Waalse haan, Ambiorix, de voetballer Romelu Lukaku, het carnaval van Binche en Adolphe Sax maakten hun opwachting.

Google viert speciale gelegenheden wel vaker met een aangepast logo op zijn zoeksite. Herinner u de doodle met Pacman, of die met de Muppets om bedenker Jim Henson te eren. En België werd al meermaals in de pixelbloemen gezet tijdens de nationale feestdag. Maar we zijn er inmiddels zo gewend aan geraakt dat we ons nog nauwelijks afvragen waarom een multinational als Google zich bezighoudt met zo’n - vaak nog eens erg lokale - spielerei.

Het antwoord op die vraag hangt samen met de geschiedenis van Google. Nog voor het bedrijf goed en wel actief was, speelden de oprichters Larry Page en Sergey Brin al met het Google-logo. Op het bekende Burning Man Festival in de woestijn van Nevada zetten ze een getekend mannetje achter de tweede ‘o’ in ‘Google’, om aan te geven dat ze even weg waren van hun infostandje. Zo is het idee mee gegroeid met het bedrijf. Toen Page en Brin het twee jaar later ook online inzetten, en de reacties erg positief waren, besloten ze het idee te institutionaliseren.

Sindsdien is de Google-doodle een vast onderdeel van de gang van zaken bij Google. Een team is voltijds bezig met het verzamelen en uitwerken van ideeën. Het luistert ook naar ideeën van andere Google-werknemers - waaronder dus het Belgische team - en van gebruikers wereldwijd.

De basisvoorwaarde om een idee uitgewerkt te krijgen in een doodle is dat het moet weerspiegelen waar Google voor staat. De internetreus zoekt dus specifiek interessante gelegenheden of verjaardagen die aansluiten op hoe het bedrijf zichzelf ziet. De omschrijving die het daarbij op zichzelf toepast, is ‘een speelse en grillige persoonlijkheid, met een liefde voor innovatie’. Dat weerspiegelt zich in de ideeën die het tot doodle schoppen. Die lopen uiteen van het eren van kunstenaars als Andy Warhol en Edvard Munch of denkers als Albert Einstein en Erwin Schrödinger, tot het WK voetbal of de viering van het ontstaan van een bepaald soort ijsje. Er is dus wel veel waar Google mee geassocieerd wil worden.

In die zin moet een doodle dus merkversterkend werken, al lijkt de eerste motivatie toch vooral plezier maken. ‘Waarom we dit doen? Omdat het leuk is’, maakte woordvoerster Tineke Meijerman duidelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud