Advertentie

‘We hebben geen echte zwakke plekken meer'

Vossenstreken ©vmma

In een snel bewegend medialandschap blinkt de zendergroep Medialaan uit in stabiliteit. Dat is ook zichtbaar in het voorjaarsschema. ‘VTM is onze tanker, en die is op koers én op snelheid.’

‘2014 was het jaar waarin we helemaal de juiste balans in ons zendschema hebben gevonden. Na een paar jaar sleutelen hebben we geen echte zwakke plekken of merkenbrekers meer.’ Erwin Deckers staat niet meteen bekend als iemand die zichzelf graag uitvoerig op de borst klopt. Maar tijdens de voorstelling van het voorjaarsschema voor 2015 schuwde zelfs de immer kalme creatief directeur van zendergroep Medialaan (VTM, 2Be, Vitaya) de straffe taal niet over de eigen prestaties.

Richtingaanwijzers voor Vitaya

In 2012 maakte Medialaan voor de zenders VTM en 2Be een analyse van waar die twee merken voor moesten staan. Dat leverde een lijstje ‘waarden’ op die iedereen in het bedrijf in het achterhoofd moest houden om de merkenidentiteit te bewaken. Nu VTM en 2Be helemaal de juiste koers hebben, is ook de vrouwenzender Vitaya aan de beurt. ‘Voor buitenstaanders ziet zo’n lijstje termen er misschien wat belachelijk uit’, zegt creatief directeur Erwin Deckers. ‘Maar intern is dat enorm belangrijk. Ze functioneren eigenlijk als richtingaanwijzers. Die moeten we nu ook voor Vitaya zetten.’

Hij kan dan ook terugkijken op wat hij gisteren een ‘superjaar’ noemde. Het vlaggenschip VTM haalde in 2014 de hoogste kijkcijfers sinds 2003. ‘Onze tanker is op koers én op snelheid’, klonk het. VTM kannibaliseerde wat van de cijfers van het tweede net 2Be, dat zijn marktaandeel licht zag afnemen. Maar ook van de concurrentie. Over de hele groep bekeken klokte het marktaandeel van Medialaan af op 37,2 procent, het grootste stuk van de kijkerskoek sinds 2002. Cijfers die de omroep zelfvertrouwen geven. Dat valt ook te zien in de zendschema’s voor het voorjaar - na het najaar het belangrijkste seizoen in tv-land. Zowat alle bewezen formats van de voorbije jaren keren terug in primetime als ruggengraat van het zendschema van VTM.

En daartussen strooit de zender acht nieuwe programma’s, gaande van fictie (‘Vossenstreken’ en ‘Spitsbroers’) over comedy en entertainment (‘Vlaamse streken’ en ‘Met de deur in huis’) tot zelfs een goochelshow (‘Nicholas’). En met de vooravondquiz ‘Valkuil’, gepresenteerd door Kurt Rogiers, gaat VTM in het vroege voorjaar ook de strijd aan met de quiz ‘Blokken’, al jaar en dag de krachtpatser die de avond van VRT-zender Eén op gang trekt.

Met de deur in huis ©vmma

Acht nieuwe shows, dat is niet min. Ook qua investering in een niet meteen florissante reclamemarkt. Maar volgens Medialaan zitten er niet echt grote sprongen in het ongewisse tussen. ‘Omdat we een basis hebben met vaandeldragers en sterke merken die terugkomen, is er eigenlijk minder nood aan nieuwe programma’s’, zegt Deckers. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze niet gemaakt worden. Het schept gewoon meer rust in het creatieve proces. ‘We kunnen er langer over nadenken. We hebben een selectiever en beter opstartproces dan vroeger. We kunnen niet uitsluiten dat we de bal nog mis zullen slaan. Maar we zijn er nogal gerust op.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud