'We moeten nu hetzelfde doen met minder'

Erwin Deckers, de directeur strategie van de VMMa. ©Dieter Telemans

Nu de voorspelde 'hete herfst' in het televisielandschap voorbij is, blikt VMMa (VTM, 2Be, Vitaya) terug. De zendegroep is daarbij tevreden over hoe het najaar verlopen is. 'Hiervoor hadden we op voorhand zeker getekend', zegt directeur strategie Erwin Deckers. In de nabije toekomst zal de VMMa hetzelfde niveau moeten halen met wat minder middelen.

De lancering van de vernieuwe commerciële zenders Vier en Vijf afgelopen najaar is niet de allesverwoestende tornado geworden die sommigen voorspelden. De VMMa hield al bij al goed stand onder de verschuiving van het Woestijnvis-geweld van openbare omroep VRT naar een nieuwe commerciële omgeving. 'Het zou flauw zijn te ontkennen dat er dingen veranderd zijn', aldus Deckers.

'Maar voor dit scenario hadden we op voorhand getekend. Dat er zich geen aardverschuiving heeft voorgedaan, toont dat het niet zo eenvoudig is om ergens binnen te komen en alles weg te vagen. Het is maar normaal dat de concurrentie dan de hakken in het zand zet om zijn positie te bewaken.'

Dat heeft redelijk gewerkt, al was er wel een kleine verschuiving waarneembaar. Het najaar van VTM zat zo'n 1,5 procent onder het marktaandeel van een jaar eerder, lichtte Deckers toe. 'Maar eigenlijk zijn cijfers sowieso te relativeren. Cijfers zijn korte termijn, terwijl onze strategie er één van de lange termijn is. We concentreren ons qua strategie op het inhoudelijk verhaal dat we willen schrijven. En dat heeft gewerkt, want de cijfers zijn dus niet van die aard, dat we van strategie moeten veranderen.'

Vooravond

Het was dus een over het algemeen tevreden Deckers die de pers maandag te woord stond. Vooral over de prestatie van de fictie - Clan en Deadline 14/10 - was Deckers tevreden. 'We hebben dit najaar met VTM een belangrijke stap gezet naar de zender die we willen zijn, met de waarden die we voor onszelf hebben afgebakend.'

Daarmee wil Deckers niet zeggen dat alles al loopt zoals het moet. 'Debby & Nancy hebben we jammer genoeg stop moeten zetten. En ook Voor De Show is een eindig verhaal. Dat laatste past in wat we als een werkpunt hebben geïdentificeerd. In de vooravond staan we nog te zwak. We kunnen de kijkers niet vasthouden. Daar moeten we nu iets aan doen.'

Budget

De VMMa moet daarbij wel rekening houden met het feit dat het de reclame-inkomsten zag dalen. 'In de huidige economische context moet iedereen op de centen letten, of het nu bedrijven of gezinnen zijn. Het zou maar vreemd zijn als wij daaraan zouden ontsnappen', zo blijft Deckers nuchter.

Maar de directeur strategie is ervan overtuigd dat dat niet op de inhoud moet wegen. 'In het verleden hebben we hier en daar nutteloze kosten gemaakt. Als we dat kunnen vermijden, kunnen we met wat minder geld onze kwaliteit even hoog houden. Ons budget voor het voorjaar is eigenlijk dat van het najaar, zonder het geld dat we hebben uitgegeven aan wat niet heeft gewerkt. We hebben dus eigenlijk geen ruimte voor fouten, nee. Al zullen we er zonder twijfel maken. Maar met de nieuwe interne structuur, met overkoepelend intern productiehuis TV Bastards, zouden de foutjes tot een minimum beperkt moeten blijven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud