Winnaars en verliezers van 'TeleVijver'

Enkele Vier-gezichten op een rij. Van links naar rechts: Eric Van Looy, Philippe Geubels, Evy Gruyaert en Lieven Scheire. ©Photo News

De deal tussen Telenet en De Vijver Media hertekent het Vlaamse mediaspeelveld ingrijpend. En op een speelveld zijn winnaars en verliezers. Een overzicht.

‘Eindelijk een aandeelhouder die echt met tv bezig is. Dat begreep ik niet aan die vorige, Saroma. Wat heeft een puddingfabrikant nu met tv te maken.’

Philippe Geubels gekscheert een eind weg in zijn hilarische aankondiging van de deal tussen Telenet en De Vijver Media. Maar Geubels raakt wel een kern van waarheid. De Vijver Media krijgt er een kapitaalkrachtige aandeelhouder die vastbesloten is om de kaart van Vlaamse content te trekken. Maar er zijn nog winnaars én verliezers van 'TeleVijver'.

Winnaars

Wouter Vandenhaute: Het oordeel was eensluidend. Wouter Vandenhaute had zich vertild aan de overname van de SBS-zenders VIER en VIJF. Maar nu keert de Woestijnvis-oprichter terug vanuit een quasi verloren positie. Zijn belang in De Vijver Media (samen met media-oprichter Eric Watté) verwatert wel van 33 naar 25 procent maar Vandenhaute blijft CEO van 'zijn' groep, die er een stevige kapitaalinjectie bijkrijgt.

Telenet: Ook Telenet doet een goede zaak. De Mechelse kabel- en mediagroep opent al een eerste front in zijn ‘upcoming battle’ tegen Netflix. De Amerikaanse onlinefilmverhuurder maakt later op het jaar zijn intrede op de Belgische markt. Met een sterke mediapoot positioneert Telenet zich ook tegenover Belgacom en en passant legt het Medialaan (VTM en 2Be) en de openbare omroep het vuur aan de schenen.

Verliezers

Sanoma: De Finse mediagroep Sanoma komt er bekaaid vanaf. Sanoma ‘vangt' wel 26 miljoen euro voor zijn 33-procentbelang maar de eindafrekening van het Belgische parcours blijft bedroevend. Kleine opsteker: Sanoma sleept alsnog het winstgevende Humo uit de brand. Niet dat de groep grote plannen heeft met het weekblad. Sanoma zette eerder al zijn Belgische bladen in de etalage. Maar Sanoma kan Humo nu wel gebruiken als pasmunt bij de verkoop van die bladen. Een soort package deal ligt in het verschiet.

De concurrentie: Toen Woestijnvis in 2011 samen met de mediagroepen Corelio en Sanoma de hand legde op de SBS-zenders VIER en VIJF werd een aardverschuiving in het medialandschap voorspeld met als voor de hand liggende slachtoffers Medialaan (VTM, 2Be) en de openbare omroep. Die aardverschuiving bleef uit, mede doordat die laatste twee werden wakkergeschud. Dankzij de financiële injectie en de synergieën met Telenet krijgt De Vijver nu een herkansing. En wat voor een.

Ook Belgacom moet zich zorgen maken. Met eigen content heeft Telenet nu een extra troef in zijn strijd om de kabel- en internetklant.

Onbeslist

De kijker: Is televisiekijkend Vlaanderen gebaat bij een televisielandschap dat gedomineerd wordt door minder dan een handvol spelers? Vlaams mediaminister Ingrid Lieten stelt zich ook vragen bij de machtsconcentratie. ‘Telenet krijgt nu wel heel veel macht’, klinkt het.  Beide spelers beklemtonen net dat ze net voor meer diversiteit zorgen in het medialandschap en zijn vastbesloten voluit de Vlaamse kaart te trekken. Maar zal de programmering van VIER en VIJF niet nog meer dan voorheen een commerciële logica volgen?

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud