Advertentie
Advertentie

Winst De Persgroep stijgt bij dalende omzet

De Persgroep-topman Christian van Thillo ©ANP

De Vlaamse mediagroep De Persgroep heeft vorig jaar bij een licht dalende omzet een grotere winst geboekt. CEO Christian Van Thillo kijkt ondertussen begerig naar de Sanoma-magazines en de Nederlandse krantenuitgever NRC Media.

De bedrijfsopbrengsten van De Persgroep zijn in 2013 met 1 procent gedaald tot 901 miljoen euro. De courante nettowinst steeg met 23 procent tot 68 miljoen euro. Dat maakte topman Christian Van Thillo donderdagmiddag bekend. Volgens Van Thillo was 2013 nog eens ‘een sterk groei-jaar’. ‘Er waait een frisse wind door ons bedrijf. De digitale innovatie stuwt onze kranten vooruit, maar de magazinemarkt blijft moeilijk.

Magazines 

Volgens Van Thillo moeten de meeste magazines in Vlaanderen het vooral van de losse verkoop hebben. ‘We hebben echter al een tijd problemen met de distributie van de magazines. De consumenten kopen minder sigaretten en kopen hun lotto-producten steeds vaker online. Er zijn steeds meer krantenwinkels die stoppen. De klassieke krantenwinkels als distributiekanaal zitten dus met een groot probleem’, legt Van Thillo uit.  Voorts is de topman van De Persgroep ervan overtuigd dat magazines een impulsaankoop zijn. ‘Als je een krantenwinkel binnenstapt, valt het meteen op dat er zo'n groot aanbod aan week- en maandbladen is.

Aankoopgedrag

De crisis heeft echter het aankoopgedrag van de mensen veranderd. Daar waar ze vroeger drie of meer magazines kochten, blijft het nu vaak beperkt tot één. Er zullen dus onvermijdelijk magazines verdwijnen.’ De digitale groei is volgens Van Thillo een grote uitdaging voor de week- en maandbladen. ‘De kranten domineren het nieuws op internet. Magazines zijn nog op zoek naar wat zij kunnen betekenen op het net. Alleszins moeten ze geen pure nieuwssites worden. Ze moeten iets anders doen dan de kranten, wellicht iets rond gemeenschappen, rond gemeenschappelijke passies van de lezers.’

Digitaal

Vorig jaar was voor De Persgroep een uitstekend jaar op de digitale markt. ‘Het totale merkbereik was nooit zo groot. In april had hln.be gemiddeld meer dan 1 miljoen bezoekers per dag. En 40 procent van de nationale advertentie-inkomsten van Het Laatste Nieuws is digitaal.’ De digitale innovaties stuwen de kranten volgens Van Thillo meer dan ooit vooruit. ‘We zijn intussen meer dan tien jaar actief op internet en hebben een degelijk businessmodel ontwikkeld. De kranten groeien steeds meer uit tot een volwaardig nieuwsmedium op internet, met apps, toepassingen op de klassieke computer en steeds meer op de tablet. En ze hebben intussen ook een gezonde structuur.’

Belgisch-Nederlands

Verder was 2013 voor ons een sterk tv-jaar en ook Q-Music Nederland kende een sterke groei. En de Belgische en Nederlandse afdelingen zitten perfect in evenwicht: De Persgroep is een echt binationale onderneming geworden’, aldus de topman van de uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en Dag Allemaal. De Persgroep is ook voor 50 procent aandeelhouder van Mediafin, het moederbedrijf van De Tijd en L’Echo.  

Uitgeverij

De omzet van de uitgeefactiviteiten in België en Nederland bleef vorig jaar stabiel op 726 miljoen euro. De courante nettowinst steeg met 18 procent tot 49 miljoen euro. De Persgroep is in België voor 50 procent eigenaar van Medialaan, moederbedrijf van onder meer VTM, 2BE en Q-Music. De omzet van de audiovisuele activiteiten daalde met 3 procent tot 193 miljoen euro en de courante nettowinst steeg met 39 procent tot 18 miljoen euro. De daling van de omzet is volgens Van Thillo te verklaren door de verkoop van de sms-dienst Paratel.

NRC

 

In Nederland heeft De Persgroep duidelijk interesse in de overname van NRC Media, de uitgever van de kranten NRC Handelsblad en NRC.Next. 'Het is een activiteit die binnen onze kern past die te koop staat, dus daar kijken we naar', zei Van Thillo. Hij benadrukte dat er geen sprake is van een veilingproces, maar dat 'de markt wordt bevraagd'. Daarbij zijn geen indicaties gegeven over de verwachte verkoopprijs.

NRC Media werd eind maart in de etalage gezet door zijn eigenaar Egeria. De investeringsmaatschappij kocht NRC Media vier jaar geleden voor 70 miljoen euro van De Persgroep toen de Vlaamse mediagroep het bedrijf afstootte om van de concurrentiewaakhond een snelle goedkeuring te krijgen voor de overname van de Nederlandse uitgerver PCM.

In die vier jaar is het medialandschap - onder meer door de digitalisering - flink veranderd, zodat een terugkoop onder voorwaarden door De Persgroep niet uitgesloten is.

Naast De Persgroep worden ook de 10%-minderheidsaandeelhouder Derk Sauer, een Nederlandse media-ondernemer, FD Mediagroep (uitgever van Het Financieele Dagblad), het Vlaamse Mediahuis (joint venture van Corelio en Concentra) en enkele Scandinavische krantengroepen als mogelijke overnemer genoemd.

Sanoma

Van Thillo zei voorts ook naar de Belgische tijdschriften te kijken die de Finse mediagroep Sanoma verkoopt. Het gaat onder meer om de vrouwenbladen Libelle, Flair en Feeling en het roddelblad Story.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud