1

1,5 miljoen voor start-up die orde schept in de cloud

De Gentse start-up PieSync haalt vers geld op voor een internationale boost. PieSync, gespecialiseerd is in het synchroniseren van data, plukt de vruchten van de steeds groter wordende cloud.

Steeds meer bedrijven maken voor hun software-applicaties de overstap naar toepassingen in de ‘cloud’. Ook KMO’s zien steeds meer de voordelen in van SaaS-applicaties (software-as-a-service) voor klantenbeheer, marketing of boekhouding. Er hoeft immers niet zwaar geïnvesteerd worden in dure licenties en updates.

Probleem is om al die gespecialiseerde applicaties met elkaar te laten communiceren, ontdekten Ewout Meyns en Mattias Putman, twee computerwetenschappers, drie jaar geleden. Ze gaven hun job bij CapGemini op en ontwikkelden een platform dat in geen tijd kan linken met een cloud-applicatie en de aanwezige data kan synchroniseren met andere toepassingen. Ook wanneer de data vervolgens aangepast worden in één applicatie, gaat het PieSync-platform de data-verandering automatisch vergelijken met data van andere gelinkte applicaties.

Wat is de 'cloud'

Cloud computing is vandaag de norm in de ICT-wereld. In plaats van gegevens te bewaren op uw pc of server, worden ze opgeslagen in de 'cloud' of op het internet. Ook de software draait online, waardoor ze steeds up-to-date is. In een kmo-context maken de verschillende cloudtoepassingen vaak gebruik van dezelfde data, maar slagen ze er niet in met elkaar te communiceren.

PieSync communiceert vandaag met 16 applicaties, waarvan Google Contacts, e-mailmarketingdienst Mailchimp, verkoopsplatform Salesforce en CRM-systeem Nimble de bekendste zijn. De komende maanden zullen nog eens 20 applicaties gekoppeld worden zoals Outlook en Office 365. Tegen 2017 wil PieSync zo connecteren met 200 applicaties en tegen 2018 met niet minder dan 500. Gebruikers kunnen stemmen om hun favoriete app in de pijplijn te krijgen.

PieSync hanteert steevast een co-marketingstrategie waarbij de partner een deel van het werk op zich neemt om de klanten te overtuigen van de meerwaarde van PieSync. Waar de partners vandaag vooral marketing- en CRM-systemen zijn, lonkt de start-up in de toekomst ook naar boekhoudpakketten en e-voicing-toepassingen.

Om de forse groei te ondersteunen haalt PieSync vandaag vers kapitaal op. De 1,5 miljoen euro moet dienen om volop ontwikkelaars en marketingmensen aan te werven. Investeerders zijn het AAA-fonds (voluit Ark Angels Activator Fund, een samenwerking tussen investeringsmaatschappij PMV, ING België en 57 leden van BAN Vlaanderen) en het SOFI-spin-off-fonds van het Vlaamse Gewest.

Daarnaast krijgt Luc Burgelman, CEO van de Gentse bigdatapionier NGdata, een zitje in de raad van bestuur. Volgens Burgelman, die eerder IT-bedrijf Porthus stichtte en verkocht aan de Canadese Descartes-groep, wordt de uitdaging om data consistent te houden steeds groter, naarmate de SaaS-markt verder fragmenteert.

Gesponsorde inhoud

Partner content