column

2045, wanneer VR en AI samengaan

Roland Legrand

Twee dingen frappeerden me deze week: iets dat de media beheerste en iets waar het stil rond blijft, omdat het er ook (nog) niet is.

Het eerste is Facebook, dat toegaf dat het perfide Britse bigdatabedrijf Cambridge Analytica op niet minder dan 87 miljoen accounts de hand kon leggen. Het tweede ding, waar het dus stil rond is omdat het er niet is, is het grote debat over onze virtuele toekomst. Nochtans is ‘Ready Player One’, de verfilming door niemand minder dan Steven Spielberg van het gelijknamige cultboek van Ernest Cline, al volop in de bioscoopzalen te bekijken. Ik lees dat de productie het bijzonder goed doet in China. Chinezen, Koreanen en Japanners lijken mij veel meer virtuele zaken te omarmen dan wij in het Westen.

‘Ready Player One’ heeft het over deze planeet over een 25 jaar, in 2044-2045. Mensen leven in opeengestapelde containerwoningen en in naargeestige omstandigheden. ‘Gelukkig’ is er de virtuele realiteit (VR), in de vorm van een virtueel universum, Oasis genaamd, een soort geperfectioneerd Second Life. Oasis is economisch van groot belang want het is niet gewoon een gamingparadijs. Het is ook de plek waar mensen werken, schoollopen, verliefd worden en elkaar de duivel aandoen.

De maatschappelijke implicaties van een gecombineerde doorbraak van AI en VR zijn enorm.

Oasis doet niet enkel aan de virtuele wereld Second Life denken, maar ook aan Facebook, dat tenslotte een wereldomspannende economische mogendheid is. Bovendien bezit Facebook Oculus VR, een grote speler in de VR-sector. Mark Zuckerberg droomt openlijk over een toekomst waarin we in VR veel meer doen dan gamen alleen. Hij ziet de mensheid werken, schoollopen, feesten met familie en vrienden via VR, onbelemmerd door afstand en fysieke beperkingen.

Over die toekomstvisie van ‘Ready Player One’ wordt vandaag niet echt gediscussieerd. Misschien is dat omdat 2044/45 net iets te ver verwijderd is? Overigens, 2045 is ook het jaar waarin volgens de technoloog Ray Kurzweil de Singulariteit plaatsheeft, het moment waarop de intelligentie van computers de verenigde menselijke intelligentie definitief voorbijsteekt. Tussen 2040 en 2050 zou er volgens sommige experten in artificiële intelligentie (AI) een ‘algemene artificiële intelligentie’ kunnen worden gerealiseerd, waarbij machines in staat zouden zijn gelijk welke intellectuele taak uit te voeren.

De trailer van Ready Player One.

Een virtuele wereld in 2045 zou in dat perspectief ‘non player characters’ bevatten - ‘machines’ of software dus - die niet meer te onderscheiden zijn van menselijke spelers. In de virtuele school zou de leraar wel eens een ‘AI-agent’ kunnen zijn, net zoals uw baas (gesteld dat er nog werk is voor mensen) een machine zou kunnen zijn. Facebook en Google gebruiken tenslotte nu al AI zowel voor ordehandhaving, in de speurtocht naar ontoelaatbare inhoud, als om uw aandacht vast te houden. In zo’n combinatie van AI en VR zijn fantastische nieuwigheden mogelijk maar ook misbruik waarbij Cambridge Analytica verbleekt.

In een VR-omgeving worden nog veel meer persoonlijke data gecapteerd, tot en met waar je naar kijkt en wat je voelt. Naarmate we zo’n omgeving voor ongeveer alles gaan gebruiken wat we nu in ‘real life’ doen, dreigt privacy helemaal een relict uit het verleden te worden. AI-agenten zullen je beter kennen dan de beste psychiaters.

‘Ready Player One’ gaat (ook) over macht. James Halliday, de Zuckerberg van Oasis, is komen te gaan. Hij laat een queeste na en wie de beproevingen doorstaat en de raadsels oplost, krijgt de macht over Oasis. In het echte hier en nu is er een Zuckerberg die nadenkt over nieuwe, meer democratische beslissingsprocessen bij Facebook. The Washington Post zegt dat de film ‘Ready Player One’ vooral gaat over de spijt die we voelen op middelbare leeftijd, over wat we deden of niet deden. Ik hoop dat Zuckerberg deze dagen volop werkt om die existentiële spijt zo beperkt mogelijk te houden. In 2045 zal hij 60 jaar zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content