4 op de 10 starters gaan meteen internationaal

Belgen aarzelen niet om internationaal te denken. ©Dominic Verhulst

De Belgische start-ups bulken nog altijd niet van ambitie. Maar de groeibedrijven aarzelen niet om meteen internationaal te denken.

Zijn Belgische starters overtuigd van hun zaak? Met die vraag trokken de Vlerick Business School en het consultancybedrijf Deloitte al voor het derde jaar op rij naar de Belgische groeibedrijven. De centrale vraag is waar ze zichzelf over vijf jaar zien staan. Het antwoord is nog altijd ontnuchterend.

40 procent van jonge groeibedrijven met potentieel legt de lat zo hoog mogelijk, de rest blijft er nuchter bij en verwacht geen significante groei. Die verhouding is niet veel veranderd ten opzichte van vorige jaren. Vorig jaar zat 44 procent van de ondervraagde groeibedrijven vol ambitie.

Bedrijven zoals Showpad en Teamleader krijgen aandacht. De sector put daar vertrouwen uit.
Sam Sluismans
partner Deloitte

De groep mét ambitie mikt wel steeds hoger. Zij verwachten binnen vijf jaar 55 werknemers aan te werven. Dat is bijna het dubbele van vorig jaar (29). Het Vlaamse start-upecosysteem wint aan maturiteit, duidt Sam Sluismans, partner bij Deloitte. ‘Bedrijven zoals Showpad en Teamleader krijgen aandacht, de sector put daar vertrouwen uit.’

Buitenland

x2
Aanwervingen
De bedrijven die echt ambitieus zijn, verwachten dubbel zoveel werknemers aan te werven als vorig jaar (55 in plaats van 29).

Om te groeien hebben Belgische starters de blik stevig op het buitenland gericht. 40 procent van de groeiers verkoopt al in het eerste jaar buiten België. Dat ligt ver boven het Europese gemiddelde (20%). ‘Vroeger wilden groeibedrijven zich eerst volledig bewijzen op de eigen markt, en dan pas naar het buitenland’, zegt Veroniek Collewaert, professor ondernemerschap bij Vlerick Business School.

Nu pakken starters het helemaal anders aan. Starters laten geldverslindende buitenlandse filialen links liggen en kiezen voor slimmere wegen om het buitenland te veroveren. ‘Ze kiezen meer voor het in licentie geven van hun technologie of goederen aan buitenlandse partners’, zegt Sluismans. Het Vlaamse starterslandschap is steeds matuurder, wat het pad effent voor zulke partnerschappen. Mensen als Duco Sickinge, oud-Telenet-topman en nu investeerder, boezemen vertrouwen in.

Vitaal

Bij de groep van ambitieuze groeibedrijven is de buitenlandse expansie een vitale pijler. Bij die scale-ups vertegenwoordigde de buitenlandse verkoop op het einde van 2017 bijna een derde van hun omzet (29%). ‘Bedrijven hebben een beperkte opportuniteit om op te schalen. Ze moeten snel marktaandeel nemen, anders dreigen ze het af te leggen tegen buitenlandse rivalen’, besluit Sluismans.

De meerderheid van de starters (63%) boort meteen ook verschillende markten aan. Na 2,5 jaar, is de gemiddelde starter actief in ongeveer elf landen buiten België. De populairste landen zijn Nederland, Frankrijk en Duitsland. Daarna volgen de VS, Luxemburg en Spanje.

Guardsquare is snelstgroeiende startup

Consultancybureau Deloitte maakte donderdagavond, tesamen met de resultaten van de Rising Star Monitor, ook de snelstgroeiende starter van dit land bekend. 

De eer ging dit jaar naar Guardsquare, met een omzetgroei van 4713,63 procent in de afgelopen vier jaar. Guardsquare, met CEO Heidi Rakels, maakt gespecialiseerde software voor de beveiliging van bijvoorbeeld mobiele applicaties. De trofee ging vorig jaar naar het Gentse Teamleader. 

Een tweede award was de 'Rising Star', voor bedrijven die nog geen vier jaar actief zijn. Daar ging de award naar Byteflies, dat wearables voor de gezondheidssector ontwikkelt. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud