reportage

Als de robot beslist over uw aanwerving

©RV DOC

In de moeilijke zoektocht naar technisch personeel experimenteert Volvo met een robot die de eerste sollicitatiegesprekken afneemt. Met artificiële intelligentie schat de computer in of een kandidaat geschikt is voor de job.

‘Ik vind dat u altijd serieus kijkt. Kan u even glimlachen?’ Met die vraag probeert de robot HR90 in te schatten of ik een geschikte kandidaat ben om Volvo-klanten te woord te staan. Achter het stuur van een Volvo S90 word ik door de krakerige stem van de boordcomputer aan een jobinterview onderworpen. Een camera monitort mijn gezichtsexpressie, terwijl de sollicitatiecomputer met gerichte vragen peilt naar mijn technische kennis, motivatie en sociale vaardigheden.

Blijkbaar maakt mijn lach voldoende indruk, want uiteindelijk scoor ik op vriendelijkheid drie sterren. Met mijn technische kennis is het minder goed gesteld. Of ik op het scherm kan aanduiden waar de elektrische compressor zich bevindt en waarom ik graag voor Volvo wil werken? ‘Euhm… eigenlijk ben ik niet echt op zoek naar een nieuwe job.’

Computers die al rekruteren
Computers die al rekruteren

Actonomy: Een bedrijf uit Zwijnaarde dat woordanalyse gebruikt om cv’s automatisch te matchen met de informatie in een jobomschrijving. Als iemand accountmanagement bij zijn vaardigheden heeft staan, weet de computer door woordinterpretatie dat die persoon ook ervaring heeft als verkoper.

Facelytix: Een start-up uit Hasselt die gezichtsherkenning toepast op videosollicitaties. De sollicitant kan een jobinterview afleggen via een webcam, waarna de software emoties en gezichtskenmerken analyseert om een profielschets van de kandidaat op te stellen.

Woo: Een Israëlisch-Amerikaanse bedrijf dat met artificiële intelligentie een digitale headhunter ontwikkelde die autonoom op zoek gaat naar geschikte kandidaten voor een bepaalde vacature. Woo legt volledig computergestuurd het eerste chatcontact met potentiële jobkandidaten.

Hirevue: Een Amerikaans bedrijf dat bij de start van een sollicitatieproces een profielschets opstelt van kandidaten aan de hand van een videosollicitatie. De zelflerende algoritmes van Hirevue gebruiken gezichtsherkenning, analyse van de woordkeuze en van de lichaamshouding om een eerste inschatting te maken van een kandidaat. Onder andere de levensmiddelengigant Unilever gebruikt de technologie bij zijn aanwervingen.

De HR90 maakt gebruik van de rekenkracht van de supercomputer Watson van IBM om de woorden van jobkandidaten te leren interpreteren. Als ik zeg dat goede communicatie met de klant voor mij belangrijk is, dan herkent de computer die woorden als ‘sociaal ingesteld’.

Toch hoeven rekruteerders zich niet meteen zorgen te maken dat de computer hun job overneemt. Of een kandidaat geschikt is voor een job, blijft nog altijd de beslissing van de menselijke hr-verantwoordelijken van Volvo. De rekruteringsrobot is slechts de eerste stap in het sollicitatieproces.

‘Op basis van die eerste inschatting kunnen we kijken of iemand voldoende communicatief is om bij onze verdelers klanten te helpen, of dat hij geschikt is om in onze fabriek in Gent aan het werk te gaan’, zegt Balder D’Hondt, marketingdirecteur van Volvo Car BeLux. ‘Daarna volgen nog altijd persoonlijke gesprekken met de hr-verantwoordelijken.’

Bedreiging voor hr-jobs?

Het initiatief van Volvo dient vooral als ludieke actie om op het Autosalon in Brussel kandidaten met een technisch profiel te lokken. ‘Wij voelen dat het moeilijker wordt om vacatures ingevuld te krijgen’, zegt Eric Van Landeghem, de CEO van de Gentse Volvo-fabriek, waar 6.000 mensen werken.

‘Met de krapte op de arbeidsmarkt en het gebrek aan technisch geschoolden is het moeilijk om onderhoudstechnici en ingenieurs te vinden. De eisen liggen ook steeds hoger, want wie vandaag binnenkomt, moet al geschikt zijn voor de verdere elektrificatie van ons wagenpark in de komende jaren.’

Hoewel de rekruteringsrobot van Volvo nog lang niet in staat is om de menselijke inschatting bij een aanwerving te vervangen, groeit bij hr-verantwoordelijken de vrees dat hun job geautomatiseerd wordt. In een bevraging door SD Worx vorige maand toonde een op de zes zich ongerust dat tegen 2025 op personeelsdiensten jobs verdwijnen door automatisering.

Een chatbot zal nooit discrimineren, tenzij hij daarvoor geprogrammeerd is.
Jochen Bessemans
communitymanager HR Tech Valley

‘Vooral de eerste screening naar geschikte kandidaten of het doorzoeken van een stapel cv’s zijn zaken die makkelijk geautomatiseerd kunnen worden’, zegt Jochen Bessemans, communitymanager bij HR Tech Valley, een Vlaams netwerk van bedrijven die bezig zijn met de digitalisering van hr.

‘De tijd die daarmee vrijkomt, kan een recruiter zinvoller investeren in de belangrijkste fase, de effectieve beslissing over een aanwerving.’

Er bestaan al verschillende chatbots voor sollicitatiegesprekken. Dat zijn computeralgoritmes die autonoom een chatgesprek kunnen voeren met mensen en hen begeleiden naar een gepaste job. ‘De meeste bots zijn nog niet echt slim, ze volgen nog een voorgeprogrammeerd vragenpatroon’, zegt Bessemans. ‘Maar stilaan worden ze slimmer. De digitale headhunter Woo wacht niet tot iemand zelf naar een bepaalde vacature zoekt. De software spoort spontaan geschikte profielen op en schrijft hen aan.’

Deze robot neemt uw sollicitatie af.

Ook in Vlaanderen springen bedrijven op de kar van digitale aanwervingstechnologie. Actonomy uit Zwijnaarde gebruikt woordanalyse om cv’s te matchen met jobomschrijvingen. De start-up Facelytix uit Hasselt zet gezichtsherkenning in om uit sollicitatievideo’s de persoonlijkheidskenmerken van een kandidaat af te leiden.

‘Het voordeel van de nieuwe technologie is dat aanwervingen geobjectiveerd kunnen worden’, zegt Bessemans. ‘Nu primeert nog te vaak het buikgevoel van de rekruteerder. Een bot zal nooit discrimineren, tenzij hij daarvoor geprogrammeerd is. Zo komt de mens tot beter onderbouwde beslissingen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content