Advertentie

Apple Watch lauw onthaald

©REUTERS

Te vroeg, te duur, te traag: de eerste reviews van de Apple Watch, die vrijdag in voorverkoop gaat, zijn niet erg lovend. Toch is er potentieel voor een smartwatch, klinkt het.

De officiële lancering van de Apple Watch in de VS gaat niet onopgemerkt voorbij. Het belang is dan ook groot. Voor Apple, dat de voorbije jaren flink onder vuur kwam te liggen wegens een gebrek aan innovatie, gaat het om de eerste nieuwe productcategorie in vijf jaar en zelfs om het eerste nieuwe product sinds de dood van Apple-icoon Steve Jobs.

Apple-fanaten kijken dan ook reikhalzend uit naar de dag dat ze het gadget om hun pols kunnen laten glijden. Vandaag begint de voorverkoop in de VS, het VK, Duitsland, China, Japan en Frankrijk. Het horloge wordt dan op 24 april thuisbezorgd. Belgen moeten nog iets langer wachten. Een select clubje journalisten heeft de Watch voor de lancering al kunnen uittesten. Maar die reviews zijn niet laaiend enthousiast.

Trage software

‘De software reageert vaak traag en sommige applicaties hebben wel heel lang nodig om op te starten’, luidt het unisono. Ook de beperkte batterijduur van een dag wordt als een probleem gezien, net als de afhankelijkheid van steminput. Op berichtjes kunt u bijvoorbeeld antwoorden door tekst aan de Watch te dicteren. Niet alleen kunnen al die tegen hun pols sprekende mensen wat lachwekkend overkomen, het valt nog te bezien of de spraakherkenning vlot zal werken.

Nog een rode draad is dat de Watch wel wat inspanning vergt, en dat zijn we niet gewend van Apple-producten. Door het kleine scherm, de aparte gebruikersinterface en het speciale bedieningswieltje (de ‘digital crown’) aan de zijkant is het slimme horloge alleszins niet zo intuïtief te bedienen als de iPhone.

‘De Apple Watch is er niet voor iedereen, en zeker niet voor mensen die niet vertrouwd zijn met technologie’, schrijft The New York Times. ‘Het toestel is ontworpen voor mensen die in het dagelijkse leven bedolven worden onder de notificaties van hun smartphone en die willen managen hoe de digitale wereld hun leven beïnvloedt.’

'Taptic'

Wat de recensenten wel kan bekoren, is de manier waarop de Watch notificaties aangeeft. Het horloge geeft uw pols een subtiele ‘nudge’, een tikje, telkens als er iets gebeurt op de smartphone. Voor sommigen kan dat klinken als de hel, voor iPhone-verslaafden is het de hemel. Overigens blijft het scherm van de Watch bij een notificatie donker tot u uw pols in uw blikveld brengt. Niemand wil met een continu flikkerend horloge rondlopen, zeker niet de stijlvolle Apple-gebruiker.

Bijzonder is dat die tikjes variëren naargelang het type melding. Een sms’je geeft een andere trilling dan een mail. Met de Watch kunt u ook tikjes of uw hartslag doorsturen naar een andere Watch-gebruiker.

Die technologie, ‘Taptic Engine’, is veelbelovend, vinden verschillende recensenten. ‘Een digitale aanraking via de Watch voelt op een bepaalde manier alsof je echt aangeraakt wordt door een andere persoon. Dit kan iets groots worden, een nieuwe, woordeloze, niet-visuele manier van communiceren over eender welke afstand’, zegt de goed geïnformeerde Apple-blogger John Gruber. ‘Dit breng digitale informatie naar je huid en vervolgens naar je hersenen’, schrijft The New York Times.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud