nieuwsanalyse

Big Tech tussen hemel en hel in Vegas

Brian Krzanich, de controversiële CEO van Intel. ©Bloomberg

Vlak voor de start van ’s werelds grootste techbeurs zweeft de industrie tussen hoop en vrees. Gaat alle aandacht naar de futuristische technologieën of eerder naar de huidige gebreken?

Redenen voor techno-optimisme

Wie zich volgende week op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas verplaatst van de ene afspraak naar de andere, kan dat in een autonoom rijdende taxi van de Amerikaanse Uber-rivaal Lyft.

Het is maar één voorbeeld van hoe de techhoogmis in Vegas, met 200.000 bezoekers koploper in zijn soort, telkens weer de bakens verlegt in positieve zin. De opmars van chips, sensoren en andere technologie om voertuigen slim en zelfrijdend te maken, zal een van de drukst besproken thema’s zijn.

Een zelfrijdende taxi van Lyft. ©rv

Het geeft de jaarlijkse technologieshow de allure van een futuristisch autosalon. De openingsspeech is niet toevallig weggelegd voor Jim Hackett, de CEO van de autofabrikant Ford . Ford werkt samen met Lyft aan een zelfrijdende wagen die in 2021 naar de markt gaat. Het is uitkijken wat Hackett prijsgeeft over de weg ernaartoe.

De komst van de zelfrijdende wagen zet ook een en ander op scherp voor de chipproducenten. De auto van morgen is een datakacheltje, dat eerst allerlei informatie uit de omgeving opslorpt om daarna de juiste beslissing te nemen. Daarvoor zijn superkrachtige chips nodig. Chipfabrikanten zoals Nvidia en Intel  tekenen present met innovaties.

Digitale butler

Wie in Vegas de monorail verkiest boven de zelfrijdende wagens, kan niet voorbij aan een reusachtige reclame van Google . ‘Hey Google’ valt te lezen op de zijkant van de rijtuigen. Het is opmerkelijk dat de zoekgigant zich zo manifesteert op de techconferentie. De afgelopen jaren liet het techbedrijf uit Mountain View, zoals andere techreuzen, de show aan zich passeren.

Google probeert in Las Vegas een graantje mee te pikken van de hype rond digitale butlers, die ons leven gemakkelijker moeten maken. De zoekgigant ontwikkelde zijn eigen virtuele assistant, die hij in zo veel mogelijk toestellen probeert te integreren.

Slimme luidsprekers. ©Bloomberg

Met ‘Hey Google’ maak je de assistent wakker, waarna je hem kan vragen het laatste album van de Arctic Monkeys te spelen. Of te checken of er file is op weg naar het werk. De assistent maakte al zijn opwachting in de luidspreker Google Home en alle Android-smartphones.

Het is een certitude dat Googles digitale butler ook zal opduiken in een aantal andere slimme toestellen op de beursvloer. Dat internet der dingen is nog zo’n prominente trend. De marktonderzoeker Gartner schat dat er tegen 2020 20 miljard toestellen op het internet zullen zijn aangesloten. Enkele Belgische start-ups, vooral Waalse die meereizen onder de vlag van de exportmaatschappij Awex, willen de boot van het internet der dingen niet missen. Zo is Smappee uit Kortrijk, dat een slimme energiemonitor ontwierp, geselecteerd voor de CES Innovation Awards.

Supersnel Internet

Het supersnel internet komt steeds dichterbij. Op de Olympische Winterspelen, die op 9 februari van start gaan in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang, zal voor de eerste keer een netwerk met 5G-snelheden in actie treden. Het is het begin van een wereldwijde uitrol.

De snelheden van dat 5G-netwerken liggen tot honderd keer hoger dan 4G in petto had. De beursvloer in Vegas is de beste plaats om te polsen hoe ver het staat met het nieuwe supersnelle internet. Het valt te verwachten dat zowel Intel als Qualcomm met de 5G-spierballen zal rollen.

Redenen voor technopessimisme

De technologie-industrie heeft zich, nog voor de start van de beurs zondagavond, al van haar kleinste kant laten zien. Alle tekortkomingen die de techindustrie plagen, zijn ook terug te vinden op de Amerikaanse hoogmis van consumentenelektronica.

De zes topsprekers op het programma (Brian Krzanich van Intel, Jim Hackett van Ford, Richard Yu van Huawei, John Martin van Turner, Randy Freer van Hulu en Gary Shapiro van organisator CTA) zijn allen mannelijk. Het leidde bij de bekendmaking van hun namen in oktober tot een controverse.

Er is een beperkte pool van vrouwen in die posities. We voelen jullie pijn en vinden het ook vervelend. Elke industrie, de onze inbegrepen, moet beter doen.
Organisator CTA

Slaagt de technologie-industrie er anno 2018 echt niet in vrouwelijke CEO’s naar het sprekerspodium te loodsen? Het herinnert de industrie aan de zware genderonevenwichten en de toxische bedrijfscultuur bij een aantal giganten van Silicon Valley, zoals mobiliteitsreus Uber.

Organisator CTA verdedigde zich door te stellen dat keynotesprekers CEO of voorzitter van een toonaangevend techbedrijf moeten zijn. ‘Er is een beperkte pool van vrouwen in die posities. We voelen jullie pijn en vinden het ook vervelend. Elke industrie, de onze inbegrepen, moet beter doen.’

Beveiliging

De keynotesprekers die wel op het podium klimmen volgende week, zijn niet allemaal zonder zorgen. Brian Krzanich, CEO van de chipfabrikant Intel, lag deze week fel onder vuur voor zijn rol in het beveiligingslek waar de chips van zijn bedrijf jarenlang mee kampten.

Experts van Google, die de ontwerpfouten in de Intel-chips ontdekten, meldden het probleem al in juni aan Intel. Eind november verkocht Krzanich een hoop aandelen en ving daar 24 miljoen dollar voor. Geen domme zet, gezien de koersreactie nadat het lek deze week ruchtbaarheid had gekregen: -3,4 procent. Pleegde Krzanich handel met voorkennis?

Het is een vraag die hij vermoedelijk niet al te uitgebreid zal beantwoorden op het podium. Maar het werpt wel de schijnwerpers op de kwetsbaarheid van de futuristische technologie die op de beurs te zien is. De twee beveiligingslekken van afgelopen week - Meltdown en Spectre - hadden al betrekking op een breed gamma aan toestellen, zoals pc’s, smartphones en servers. Ook fel afgeschermde Apple-toestellen ontsnapten niet.

Maar wat als er een soortgelijke ontwerpfout zou sluipen in de chips van zelfrijdende auto’s? Het is een doembeeld dat minder vaak wordt aangehaald dan alle hoeraberichten rond de zelfrijdende technologie. Al organiseert de verzekeraar AIG maandag een debat rond mogelijke gevaren. Ook later op de week komt het thema, gelinkt aan slimme toestellen, een paar keer aan bod.

Netneutraliteit

Een ander thema dat de technologiebeurs mogelijk overschaduwt, is de netneutraliteit. De Amerikaanse autoriteiten beslisten in december om dat principe, dat ervan uitgaat dat internetproviders al het internetverkeer gelijk behandelen, af te voeren. Er kan een internet met verschillende snelheden ontstaan, waarbij de leveranciers van internetdiensten betalen om hun dienst sneller tot bij de klant te krijgen. Het is een controversieel onderwerp.

Ajit Pai, de topman van de commissie die het principe overboord gooide, annuleerde alvast zijn deelname aan een debat op CES. Enkele Amerikaanse media schreven dat hij doodsbedreigingen heeft gekregen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect