Brusselse spin-off iCense ontcijfert emoties

Met eye-tracking worden reacties gemeten bij het kijken naar vacatures. ©iCense

ICense legt aan de hand van biomedische metingen de impliciete emotionele reacties van consumenten op reclamecampagnes bloot.

‘Wanneer mensen in aanraking komen met reclame of producten, triggert dat reacties in hun lichaam waar ze zich vaak niet bewust van zijn, zoals veranderingen in hun hartslag of oogbewegingen’, zegt Davide Rigoni, de oprichter van iCense.

De Italiaan is hoogleraar neuromarketing aan de Londense businessschool Hult en lid van de onderzoeksgroep marketing en consumentengedrag aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). 

Marktonderzoekers als het Oost-Vlaamse Profacts testen reclamecampagnes met online bevragingen en dieptegesprekken. iCense, een spin-off van de VUB, voegt een fysiologische laag toe, vaak zonder dat de respondenten vragen voorgeschoteld krijgen. Aan de VUB ontwikkelde algoritmes zetten metingen van hartslag, oogbewegingen, huidgeleiding, gezichtsspieren en ademhaling om in emotionele reacties. 

Rigoni werkt aan een tiental projecten in België, Italië (consultant KPMG) en het VK. Voor een Belgische mediaspeler meet hij met eye-trackingapparatuur en sensoren de reactie van kijkers op verschillende reclameformaten op een televisie, laptop en smartphone. 

De Italiaan mikt met zijn technologie niet alleen op bedrijven. Hij zet ze ook in tegen podiumstress bij publieke sprekers. ‘De metingen helpen eigen stress te herkennen en die te vermijden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud