Facebook: 'Voorrang voor familie en vrienden op tijdslijn'

Facebook plant een revolutie in zijn tijdslijn. ©Bloomberg

Door meer berichten te tonen van familie en vrienden, en minder van bedrijven en media, wil Facebook meer 'betekenisvolle sociale interacties' creëren.

Gebruikers van Facebook zien hun pagina binnenkort helemaal veranderen. De socialenetwerksite wil in haar tijdlijn voortaan meer nadruk leggen op 'betekenisvolle sociale interacties'. Volgens de oprichter en CEO Mark Zuckerberg, die het nieuws donderdagnacht bekendmaakte, zullen de veranderingen 'groot' zijn. 

'We hebben de laatste tijd feedback gekregen van onze gebruikers dat de publieke info - berichten van bedrijven, merken en media - de persoonlijke momenten (...) begint te overstemmen', schrijft Zuckerberg in een post

Passief

Zuckerberg wijst erop dat het gebruik van video's en andere publieke inhoud de voorbije jaren is geëxplodeerd op Facebook. 'Sinds er meer publieke inhoud is dan berichten van je vrienden en familie is de balans van de tijdlijn weggedreven van het belangrijkste wat Facebook kan doen: mensen verbinden.'

Passief artikels lezen of video's kijken, zelfs als ze entertainend of informatief zijn, is misschien niet zo goed.
Mark Zuckerberg
CEO Facebook

Facebook wil vooral vermijden dat mensen enkel door hun tijdlijn scrollen, waarvan critici stellen dat dat zeer verslavend werkt. 'Te vaak is een video kijken, een artikel lezen of een pagina-update gewoon een passieve belevenis', geeft Zuckerberg toe. 

Minder media

Zuckerberg maakt duidelijk dat het maanden zal duren om de nieuwe politiek om te zetten in de praktijk. 'De eerste veranderingen komen in de tijdlijnen, waarin meer informatie van vrienden, familie en groepen verschijnt. Als we dit uitrollen, zal je minder berichten van bedrijven en media krijgen.'

Die laatste, gesponsorde berichten leveren Facebook evenwel enorme inkomsten op. Het is onduidelijk hoe Zuckerberg dat verlies zal opvangen. 

Sociale media zoals Twitter en Facebook krijgen de voorbije maanden alsmaar meer kritiek omdat ze onbewust meewerken aan de verspreiding van 'fake news', zoals bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Mark Zuckerberg had rond Nieuwjaar al beloofd dat hij die 'fouten' zou 'herstellen'. 'We moeten maken dat de tijd die besteed wordt op Facebook goed besteed is', klonk het toen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content