Gents gedragsonderzoek via webcam haalt 3 miljoen op

Een webcam registreert oogbewegingen en gelaatsexpressie. ©ANP XTRA

Het Gentse Eyesee verhoogt zijn kapitaal met 3 miljoen euro. Het doet aan digitaal gedragsonderzoek met behulp van onder meer 'eyetracking' via de webcam. Het optimaliseert zo reclame, webshops en websites.

Ondanks de coronacrisis blijven bepaalde Belgische groeibedrijven de weg naar durfkapitaal vinden. Het Gentse Eyesee kondigde maandag aan dat het 3 miljoen euro aan durfkapitaal ophaalt bij Smartfin, het fonds van de technologieondernemer Jurgen Ingels, en bij de durfkapitaaltak van ING. Dat zegt wel weinig over het algemene klimaat van de kapitaalsmarkt: kapitaalrondes vergen enige tijd om te af te ronden.

Eyesee brengt gedragsonderzoek naar de digitale wereld. Hoe reageert de klant op een nieuwe advertentiecampagne, onlineshop of winkelinrichting? Het bedrijf brengt de testpersonen daarvoor niet meer samen op een centrale locatie, maar laat een onlineplatform het werk doen. De webcam is daarbij het centrale instrument. De testpersonen moeten wel uitdrukkelijk hun goedkeuring geven.

Gelaatsexpressie

'We werken op twee sporen. De webcam registreert waar een persoon naar kijkt', stelt Joris De Bruyne, partner bij Eyesee. 'Een tweede element is de gelaatsexpressie. Trekt de testpersoon zijn mondhoeken naar boven of beneden, of fronst hij zijn wenkbrauwen? Dat kan een klant veel inzichten opleveren, zeker als je het ook nog eens matcht met de oogbewegingen.'

De testpersonen krijgen een eindproduct voorgeschoteld, zoals een tv-spotje, een webshoparchitectuur of een virtuele inrichting van een fysieke winkel. Maar met de verworven inzichten kunnen klanten wel nog cruciale ingrepen doen. 

Wc-papier

Eyesee schaalde de voorbije zeven jaar op naar 90 werknemers, verspreid over vijf kantoren (Gent, Londen, Parijs, Belgrado en New York). Het bedrijf leverde werk voor grote wereldwijd opererende consumentenmerken, zoals Ferrero (Nutella), Nestlé, Danone, AB InBev, Gucci en Twitter. 

Trekt de testpersoon zijn mondhoeken naar boven of beneden, of fronst hij zijn wenkbrauwen? Dat kan een klant veel inzichten opleveren, zeker als je het ook nog eens matcht met de oogbewegingen.
Joris De Bruyne
partner Eyesee

Het Gentse groeibedrijf haalt nu voor het eerst extern kapitaal op, een beginfinanciering door de West-Vlaamse ondernemer Stefan Grosjean buiten beschouwing gelaten. Met het geld wil het bedrijf kantoren openen in Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië of Oceanië. 'We willen onze klanten overal volgen en hen in alle tijdszones te woord kunnen staan.' 

De Bruyne vindt het te vroeg om al een inschatting te maken van de impact van de coronacrisis op het bedrijf. 'Voor enkele klanten, zoals Kimberly-Clark (productie van wc-papier en andere zorgproducten, red.) en retailers, is dit positief. Bij anderen zal het negatief zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud