Google krijgt Franse GDPR-boete van 50 miljoen euro

De Franse privacywaakhond beboet Google voor 50 miljoen euro. ©REUTERS

De Franse privacywaakhond CNIL is de eerste die een van de Amerikaanse technologiebedrijven een stevige boete oplegt op basis van de nieuwe Europese regels rond databescherming (GDPR).

Meer dan een halfjaar na de invoering van de nieuwe Europese regels rond databescherming (GDPR) deelt de Franse privacywaakhond als eerste een boete uit. 

De Franse CNIL behandelde klachten van de privacyorganisaties None Of Your Business (NOYB) - opgezet door de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems - en 'La Quadrature Du Net'. De waakhond oordeelt dat Google op twee fronten de mist ingaat: Google zou belangrijke informatie over persoonsgegevens over te veel pagina's verspreiden. De gebruiker moet vijf of zes keer doorklikken vooraleer hij alles ziet. 

Expliciete toestemming

De gegeven informatie is ook niet helder, noch begrijpelijk, oordeelt de CNIL. De toestemming die Google verwerft om persoonsgegevens te verwerken, is evenmin geldig. Een gebruiker krijgt te weinig inzicht in de veelheid van de verschillende Google-diensten (Google Search, YouTube, Gmail...) en het volume van de verwerkte persoonsgegevens. 

De nieuwe Europese regels rond databescherming waren erop gericht om de controle over de verwerking van persoonsgegevens weer bij de consument te leggen. Die moeten daarvoor hun expliciete toestemming geven. Bedrijven die daar niet aan voldoen, kunnen boetes krijgen tot 4 procent van hun wereldwijde jaaromzet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect