Vlaamse start-up Showpad haalt miljoenen op

Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten ©Diego Franssens

De Gentse technologiestart-up Showpad haalt maar liefst 8,5 miljoen dollar op bij een Belgisch en een Brits durfkapitaalfonds. Het verse kapitaal moet het bedrijf, dat met zijn platform de productiviteit van verkoopteams verhoogt, toelaten het gaspedaal nog dieper in te drukken. Met de nieuwe kapitaalronde is Showpad volgens kenners goed voor een waardering van enkele tientallen miljoenen dollars.

Het gaat hard voor Showpad, de Gentse start-up die drie jaar geleden werd opgericht door Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Peter Minne en internationaal hoge ogen gooit met een sales & marketingapplicatie. Nog geen twee jaar nadat Showpad 2 miljoen dollar ophaalde bij het Vlaamse durffonds Hummingbird dient zich al een nieuwe kapitaalronde aan.

Showpad is een 'salesacceleratieplatform' bedoeld om de productiviteit van verkoopteams te verhogen en marketingafdelingen relevante data te verstrekken over het verkoopproces. De Showpad-applicatie maakt van elk toestel - tablet, smartphone en pc - een krachtige verkoop- en presentatietool. De software maakt het mogelijk om verkopers, partners en klanten snel de juiste informatie te bezorgen in eender welk formaat en inzicht te krijgen in de reactie van klanten op de gedeelde info.  Showpad telt intussen meer dan 500 klanten waaronder multinationals als Intel, BASF en Xerox.

Opgericht in 2011 door Pieterjan Bouten (CEO), Louis Jonckheere (VP North America) en Peter Minne (CTO).
Eerste kapitaalronde van 2 miljoen dollar in 2013
Stevent dit jaar af op een omzet van 5,5 miljoen dollar

Showpad haalde recent 8,5 miljoen dollar op bij Hummingbird en het Britse investeringsfonds Dawn Capital. Met het verse kapitaal wil het bedrijf dat actief is in Europa en de VS zijn groei versnellen. ‘De omzet moet de komende jaren telkens verdubbelen, liefst zelfs verdriedubbelen’, zegt CEO Pieterjan Bouten. ‘Maar om tempo aan te houden moeten we fors investeren in marketing en mensen. ‘It’s all about the people.’

Alleen al voor zijn kantoor in Gent zoekt de Gentse start-up liefst 15 nieuwe nieuwe profielen. Het gaat om ingenieurs, softwareontwikkelaars, marketeers en tal van administratieve functies. Ook in het filiaal in San Francisco staan er acht vacatures open, voornamelijk voor marketingspecialisten. Weldra opent Showpad ook een kantoor in Londen en ook in Azië willen de Gentenaars snel voet aan de grond krijgen. De eerste contacten om een kantoor in Singapore te openen zijn intussen gelegd.  

Showpad stevent dit jaar af op een omzet van 5,5 miljoen dollar. ‘Iedere drie maanden hebben we een ander bedrijf’, zegt Bouten. ‘Begin dit jaar waren we nog met 12 werknemers, nu met bijna 50, waarvan 15 in de VS. Eind volgend jaar zullen we met 100 mensen zijn en willen we 10 miljoen dollar omzet draaien.’

Ik ga eerlijk zeggen dat we in de zomer van dit jaar voor het eerst in ons ondernemersbestaan slapeloze nachten hebben gekend.
Pieterjan Bouten
CEO Showpad

Nochtans verliep het voorbije jaar allerminst rimpelloos. 'We hebben zwarte sneeuw gezien dit jaar', zegt Bouten in een gesprek met De Tijd. 'Een van onze topverkopers in de VS is vertrokken, de verkopen kwamen moeilijk op gang, en de ontwikkeling van ons product liep vertraging op. Je bent je plots bewust van die heel hoge cashburn (het tempo waartegen een start-up investeringsgeld ‘opbrandt’, red.)  hebt. Ik ga eerlijk zeggen dat we in de zomer van dit jaar voor het eerst in ons ondernemersbestaan slapeloze nachten hebben gekend.’

Lees morgen het exclusieve interview met Showpad-stichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere in De Tijd

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud