Airbnb checkt met zwarte cijfers in op Wall Street

Brian Chesky, oprichter en CEO van Airbnb. ©REUTERS

Oprichter Brian Chesky bewijst in het prospectus bij 's werelds grootste verhuurplatform nog genadelozer kosten te kunnen wegsnijden dan de pandemie inkomsten wegvreet.

Dapper is het wel: als toerismebedrijf in volle pandemie naar Wall Street trekken. Dat is wat Airbnb de komende weken doet. 's Werelds grootste kamerverhuurplatform diende maandagavond bij de beurswaakhond SEC het prospectus in.

Dat prospectus toont twee zaken. Ten eerste natuurlijk dat de pandemie Airbnb even midscheeps treft als alle spelers in de toerismesector, van cruiseschepen over hotels tot luchtvaartmaatschappijen. Over de eerste negen maanden van 2020 kromp de omzet een derde tot 2,52 miljard dollar, van 3,7 miljard dollar over dezelfde periode in 2019. Mede als gevolg van een ingrijpende herstructurering dook Airbnb bijna 700 miljoen dollar in het rood.

-35%
kostenreductie loont
Airbnb boekte over het derde kwartaal winst, omdat CEO Brian Chesky dubbel zo hard kosten wegsneed als de inkomsten terugliepen.

Die herstructurering, die oprichter en CEO Brian Chesky in een publiek gemaakte brief aan het personeel aankondigde, was hard: een kwart van het personeel moest weg. 'We kunnen ons niet veroorloven alles te blijven doen wat we vroeger deden', schreef hij. En dus moest Airbnb voor Chesky weer focussen op waar hij in 2007 in San Francisco mee gestart was: betaalbare overnachtingen aanbieden door kamers te delen.

De sanering werpt zijn vruchten af, leert pagina 164 van het prospectus. En dat brengt ons bij de tweede factor: over het derde kwartaal wist Chesky de kosten veel forser (35%) terug te dringen dan de omzet (-18%) terugliep. Het resultaat: netto 219 miljoen dollar winst op het kwartaal, op een omzet van 1,34 miljard dollar.

Het prospectus van Airbnb biedt ook een interessante oefening in contrasten met dat van DoorDash, een maaltijdkoerier die zich eveneens voor een debuut op Wall Street aan het warmlopen is. DoorDash zag dankzij de pandemie over de eerste negen maanden van 2020 de omzet met 226 procent stijgen, naar 1,92 miljard dollar. Toch bleef de koerier verlieslatend, met 149 miljoen dollar. Dat is wel een stuk minder dan de 534 miljoen dollar verlies een jaar eerder.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud