Amazon onttroont Google als waardevolste merk

©AFP

De merkwaarde van de Amerikaanse webwinkel komt op 315 miljard dollar.

De merkwaarde van Amazon steeg vorig jaar met de helft, waardoor het over de techgiganten Apple en Google sprong. Dat blijkt dinsdag uit de 'BrandZ Top 100', een rangschikking van de honderd waardevolste merken.

Volgens de jaarlijkse ranglijst van de reclamereus WPP en de consultant Kantar steeg de merkwaarde van Amazon vorig jaar met 52 procent tot 315 miljard dollar. De toename is volgens Kantar te danken aan 'slimme overnames, een uitstekende dienstverlening aan de consument en het vermogen de concurrentie voor te blijven door een gevarieerd ecosysteem van producten en diensten aan te bieden'.

Technologie

315 miljard
Merkwaarde Amazon
De merkwaarde van Amazon steeg vorig jaar met 52 procent tot 315 miljard dollar.

Amazon kwam in het lijstje van vorig jaar de top drie binnen. Dit jaar staat de groep van oprichter Jeff Bezos helemaal bovenaan, voor Apple (+3% tot 309,5 miljard dollar) en Google (+2% tot 309 miljard dollar). Sinds 2006 wordt de lijst aangevoerd door technologiebedrijven.

Na de top drie volgen Microsoft, Visa, Facebook en op de zevende plaats staat de Chinese webwinkel Alibaba. Die is de eerste van 23 Aziatische merken in de rangschikking. Op lagere plaatsen volgen onder meer Tencent, Huawei en Baidu.

McDonald's

De lijst wordt traditioneel gedomineerd door spelers uit technologie, financiën en handel. Het waardevolste merk uit een andere sector is dat van de fastfoodketen McDonald's op de negende positie. Geen enkel Belgisch merk haalde de lijst.

De waarde van een merk wordt bepaald door te berekenen hoeveel omzet het moederbedrijf haalt dankzij het merk. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect