Antwerps techfestival SuperNova mikt op 15.000 gratis bezoekers

Het koepelvormige drijvende havenpaviljoen ©Supernova

De organisatie van het technologiefestival SuperNova heeft maandag het volledige programma voorgesteld. SuperNova moet de opvolger van Flanders Technology worden.

Topondernemer Jürgen Ingels, die fortuin maakte met zijn fintechbedrijf Clear2Pay, droomde al jaren van een Vlaams festival dat een waardige opvolger kan worden van Flanders Technology, de legendarische beurs die de Vlaming in de jaren 80 liet kennismaken met de beloften van de digitale informatiemaatschappij.

Vandaag mocht Ingels eindelijk de aftrap geven van ‘zijn’ festival, SuperNova. Daarvoor zocht en kreeg hij royaal steun van de Vlaamse overheid: via het Leuvense onderzoekscentrum Imec en het creatieve platform Flanders DC, de co-organisaator van het festival,  steekt die meer dan 2 miljoen euro toe.

De stad Antwerpen investeert naast logistieke en organisatorische omkadering 150.000 euro. Met 600.000 euro die Ingels zelf aanbrengt en het geld van deelnemende bedrijven en sponsors kon een budget van 3,15 miljoen euro worden vrijgemaakt.

Het verraste dan ook niet dat de Antwerpse burgemeester Bart De Wever en zijn N-VA-collega en minister van Innovatie Philippe Muyters op een persconferentie maar wat graag hun neus aan het venster staken. Muyters: ‘Met de Vlaamse overheid investeren we jaarlijks honderden miljoenen in innovatie. Het was altijd moeilijk om te laten zien waar dat geld naartoe gaat. Daarom steunde ik direct SuperNova: het is de eerste keer sinds Flanders Technology International dat we aan een groot publiek op zo’n schaal kunnen tonen welke topinnovatie ontwikkeld wordt in Vlaanderen.’

Het plan met alle attracties. ©SuperNova

Of SuperNova echt een opvolger kan worden voor de legendarische techbeurs uit de jaren 80 moet nog blijken. Flanders Technology trok met zijn eerste twee edities, in 1983 en 1985 in de Gentse Floraliënhal, telkens meer dan 100.000 bezoekers. Het enorme succes leidde tot de bouw van Flanders Expo in Gent, waar de beurs in 1987 haar derde editie organiseerde.

SuperNova mikt voor de eerste editie op een eerder bescheiden 15.000 bezoekers. Zij kunnen zich in het weekend van 29 september, op en rond Het Eilandje in Antwerpen, vergapen aan allerlei demo’s en ervaringen (zie inzet).

Op de donderdag en vrijdag voor het publieksfestival is SuperNova een exclusieve conferentie voor betalende, zakelijke bezoekers. Van de 2.500 tickets daarvoor zijn er nog maar 400 beschikbaar, liet Ingels weten. Tijdens de conferentie zullen ook die professionele bezoekers getrakteerd worden op enkele unieke techervaringen, ook op culinair vlak. Zo laat Ingels 2.500 hamburgers aanrukken van het Amerikaanse bedrijf Impossible Foods, dat de perfecte ‘vleesloze burger’ heeft ontwikkeld.

ENKELE BLIKVANGERS

Het festival wordt verspreid over 16 locaties, waaronder tijdelijke paviljoenen en constructies. In totaal zullen meer dan 200 bedrijven en kennisinstellingen hun nieuwste ontwikkelingen tonen.

Zo drijft vlakbij het MAS nu al een witte koepel, waar een 360° projectie te zien zal zijn van de ‘haven van de toekomst’. Die zal bereikbaar zijn via een tijdelijke panoramische brug. In het dok vaart ook een zelfvarende boot.

Een andere eyecatcher wordt de vliegende auto van het Nederlandse bedrijf Pal-V. Helaas mag de auto geen testvluchtje maken boven de stad omdat daarvoor de nodige vergunningen ontbreken.

In het voedingspaviljoen worden ingrediënten en voedingsproducten van de toekomst voorgesteld, van algen en zeewier tot insecten, maar ook een uitgestorven varkensras (Menapische varkens) dat opnieuw tot leven werd gewekt.

Ook robots en virtuele brillen maken de dienst uit. De grootste mobiele 3D-printer ter wereld gaat producten tot 3 meter printen.

Het festival legt ook de link met mode, een andere Antwerpse specialiteit. Zo wordt een dronejurk getoond, die gemaakt is uit 3D-geprinte onderdelen en minidrones die soms uit de jurk wegvliegen, en kledij die propvol lichaamssensoren zit. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content