nieuwsanalyse

Apple rondt kaap van 2 biljoen beurswaarde

De beurswaarde van Apple is in twee jaar verdubbeld. ©REUTERS

De beurswaarde van Apple overschreed woensdag voor het eerst de kaap van 2.000 miljard of 2 biljoen dollar. 44 jaar na de oprichting en negen jaar na de dood van zijn oprichter is het bedrijf zijn magie nog niet kwijt.

Bijna dag op dag twee jaar geleden werd Apple het eerste bedrijf uit de geschiedenis met een beurswaarde van 1.000 miljard dollar. Dat eerste biljoen zijn er al twee geworden, waarmee de techreus uit Cupertino al zijn critici nog maar eens het nakijken geeft.

Alle techaandelen zijn de voorbije maanden een pak duurder geworden. Toch valt op dat opnieuw Apple als eerste een nieuwe biljoenenkaap rondt.

Dat de beurswaarde van Apple zo snel verdubbeld is, heeft uiteraard veel te maken met de recente technologiehype op de beurs. Alle techaandelen zijn de voorbije maanden een pak duurder geworden volgens alle gangbare maatstaven, zoals de verhouding tussen de koers en de winst per aandeel. Toch valt op dat opnieuw Apple als eerste een nieuwe biljoenenkaap rondt, met een voorsprong van enkele honderden miljoenen op Microsoft en Amazon.

De voorbije jaren waarschuwden veel analisten nochtans dat Apple onvermijdelijk op de ‘wet van de grote getallen’ zou stuiten: wie al heel groot is, heeft het steeds moeilijker om zijn (procentuele) groei op peil te houden. Als iedereen al een smartphone op zak heeft, kan je nog maar weinig groeien met de verkoop van nieuwe iPhones.

Dat argument is deels correct. Het vorige boekjaar was, naast 2016, een van de weinige waarin de gigant zijn omzet en zijn winst zag dalen. Maar in het huidige boekjaar, dat loopt tot eind september, is alweer een gezonde groei te zien in beide parameters.

Hoe blijft Apple dat toch klaarspelen? Over die vraag zijn al boekenkasten vol geschreven. Enkele verklaringen voor het superieure Apple-model komen vaak bovendrijven.

Denk niet in hokjes

Toen ‘de twee Steves’ - de oprichters Steve Jobs en Steve Wozniak - in 1976 in hun garage hun eerste computer assembleerden, wees niets erop dat Apple het wereldbedrijf zou worden dat het vandaag is. Silicon Valley telde wel meer soortgelijke start-ups, terwijl grote computerbedrijven als HP en IBM al een veel langere staat van dienst hadden.

Apple was als geen ander in staat vooruit te denken en in te spelen op behoeften die zijn klanten nog niet eens wisten dat ze hadden.

Apple heeft al die concurrenten naar huis gespeeld. Computers zijn nog goed voor een tiende van zijn groepsomzet. Zowat 55 procent komt van iPhones en iPads, twee toestellen die nog maar een dikke tien jaar bestaan. En meer dan een vijfde wordt geleverd door allerlei diensten (muziek, video, betalen…) die soms nog maar enkele jaren oud zijn.

Het illustreert hoe Apple de tand des tijds heeft doorstaan door zich nooit op te sluiten in één bepaalde markt, in tegenspraak met managementboeken, die zeggen dat bedrijven moeten focussen op wat ze goed kunnen. Apple was als geen ander in staat vooruit te denken en in te spelen op behoeften die zijn klanten nog niet eens wisten dat ze hadden.

Eenvoud is heilig

Dat ‘denken vanuit de gebruiker’ blijkt ook uit de extreme focus op eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Van Jobs werd weleens gezegd dat hij een controlefreak was, maar hij besefte heel goed het belang van een feilloze gebruikservaring, die soms in piepkleine details zit.

Geen bedrijf heeft meer gedaan voor de ‘democratisering’ van computertechnologie dan Apple.

Apple heeft de computermuis, de smartphone of de tablet niet uitgevonden, maar het was wel het eerste bedrijf dat er gemakkelijk hanteerbare, intuïtieve ervaringen rond bouwde die een klik gaven bij het grote publiek. Geen bedrijf heeft meer gedaan voor de ‘democratisering’ van computertechnologie dan Apple.

Bouw een ecosysteem

Het ‘buiten de markt denken’ en de focus op de gebruiker leidden Apple als vanzelf naar steeds nieuwe producten en toepassingen. De fundamenten van Apple liggen in hardware, maar gaandeweg werd het bedrijf ook een belangrijke aanbieder van software en diensten. Die drie metiers versterken elkaar en vormen zo een sterk ‘ecosysteem’ met een grote aantrekkingskracht op andere spelers - van programmeurs en appbouwers tot gadgetfabrikanten en dienstenbedrijven.

Het ecosysteemdenken stond weliswaar onder druk in de jaren 80 en 90, toen Apple er niet in slaagde zich te onderscheiden van de concurrentie en Microsoft met Windows de markt voor computersoftware inpalmde.

Pas in de tweede helft van de jaren 90, toen de ontslagen Jobs terugkeerde als CEO, werden de fundamenten van het huidige imperium gelegd. Na zijn overlijden in 2011 bouwde de huidige CEO Tim Cook er naadloos op voort.

Apple waakt streng over de normen en standaarden in zijn ecosysteem, waardoor het de gebruikservaring controleert en zich onderscheidt.

Jobs lanceerde de knap gedesignede iMac-computers, die perfect inspeelden op de digitaliserende levensstijl van consumenten. De iMac werd de centrale ‘hub’ waarrond Apple andere toestellen, software en diensten bouwde. De mijlpalen in dat uitdijende ecosysteem waren de lancering van de muziekspeler iPod (2001), de online muziekwinkel iTunes (2003), de iPhone (2007), de App Store  (2008), de iPad (2010),  de Apple Watch (2014), de muziek- en videodienst Apple Music (2015) en de slimme speaker HomePod (2018).

Apple waakt streng over de normen en standaarden in zijn ecosysteem, waardoor het de gebruikservaring controleert en zich onderscheidt van concurrerende producten en diensten. Het bedrijf heeft in zijn geschiedenis wel veel overnames gedaan, maar doorgaans kocht het alleen onderdelen waarmee het zijn eigen oplossingen bouwde.

De keerzijde van de medaille is dat het bedrijf enorm veel macht heeft gekregen. Wie toegang wil tot de Apple-consument, moet langs de keuring van de ‘poortwachter’ in Cupertino, aan wie hij ook een stevige vergoeding moet afdragen.

Niet te vroeg, niet te laat

Apple slaagde er telkens weer in bestaande ideeën over te nemen en te perfectioneren, en er de facto de standaard mee te zetten.

Hoewel niemand betwist dat Apple een innovatief bedrijf is, valt toch op dat het geen enkele grote productcategorie heeft uitgevonden. Van de muis en de aanklikbare icoontjes op ons computerscherm tot de mp3-speler, de smartphone en de tablet, ze waren allemaal al uitgevonden voor Apple zich ermee bezighield. Maar het bedrijf slaagde er telkens weer in bestaande ideeën over te nemen en te perfectioneren, en er de facto de standaard mee te zetten.

Apple is zelden de eerste, maar wel vaak de beste. ‘Een van de briljantste eigenschappen van Jobs was dat hij altijd het juiste moment afwachtte om op de markt te komen’, schrijft Apple-kenner Fons Van Dyck in zijn boek ‘De onsterfelijke onderneming’, waarin hij betoogt dat succesvolle bedrijven doorgaans zulke ‘slimme volgers’ zijn.

Prijs is status

Computers kunnen steeds meer voor een steeds lagere kostprijs. Die ijzeren wet leidt in de IT- en elektronicabedrijven bijna vanzelf tot prijsconcurrentie. Bedrijven proberen marktaandeel in te pikken door onder de prijs van hun concurrent te gaan, in de wetenschap dat de continue prijsdaling van computerchips hun verlies op termijn toch compenseert.

Steve Jobs redeneerde dat tegenover een superieure gebruikservaring ook een superieure prijs mocht staan.

Apple is daar in het grootste deel van zijn bestaan altijd tegen ingegaan. Jobs redeneerde dat tegenover een superieure gebruikservaring ook een superieure prijs mocht staan, en de Apple-fans volgden hem daarin. Apple is een van de weinige techbedrijven die erin geslaagd zijn computers in de markt te zetten als statusproducten met een premiumprijs.

Dat vertaalt zich in winstmarges waar de concurrenten alleen van kunnen dromen. Volgens een schatting van het beurshuis Canaccord Genuity roomde Apple eind 2018 87 procent van alle winsten in de smartphone-industrie af, hoewel het nog niet een op de vijf smartphones ter wereld verkocht.

In de verkoop van diensten liggen de winstmarges zelfs nog een stuk hoger dan in hardware. Vooral die royale winstmarges, meer nog dan de omzetgroei, verklaren dat Apple is uitgegroeid tot het eerste ‘2 biljoenbedrijf’ op de beurs.

Data

Hoever reikt het potentieel van Apple nog? Ook over die vraag zullen nog boeken geschreven worden. Spraakmakende hardware heeft het concern al een hele tijd niet meer uitgebracht, maar de groei in diensten lijkt nog lang niet over zijn hoogtepunt heen.

Bovendien zit het bedrijf, dankzij zijn allesomvattende ecosysteem, op een massieve berg data die het kan gebruiken om nog beter in te spelen op de behoeften van zijn klanten en om weer nieuwe diensten te ontwikkelen, zoals medische of financiële oplossingen.

In die zin kunnen data - na hardware, software en diensten - weleens de volgende stapsteen worden die het gigantische Apple-imperium aan zijn volgende biljoen(en) beurswaarde helpt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud