'Apple veegt voeten aan garantiewet'

Test-Aankoop en tien buitenlandse consumentenorganisaties hebben ingebrekestellingen verstuurd naar technologiebedrijf Apple voor inbreuken op de garantiewetgeving. Dat meldt Test-Aankoop-woordvoerder Ivo Mechels.

Test-Aankoop wil dat Apple zijn websites en contractuele documenten aanpast aan de Belgische wetgeving. 'Zo niet overwegen wij gerechtelijke stappen', aldus Mechels.

De consumentenorganisaties bundelen de krachten, na steeds terugkerende klachten over de garantieperiode. De door Apple aan de consument geleverde informatie omtrent garantie is volgens Test-Aankoop 'onduidelijk, onvolledig en niet aangepast aan de Belgische wet'. 'Sommige bepalingen zijn zelfs onrechtmatig en misleidend', klinkt het.

Test-Aankoop hekelt dat op de Apple-website voor de Belgische consument bij de voorwaarden meer dan 200 bladzijden tekst in verschillende talen staat en de consument er geconfronteerd wordt met meer dan 30 versies van contractuele voorwaarden. 'Dat is onwettig', zegt Mechels. Apple zou de consument ook misleiden, omdat het 1 jaar garantie biedt en nergens verwijst naar de wettelijke garantie van 2 jaar waartoe het bedrijf verplicht is. Ook de stelling dat defecten binnen de 14 dagen gemeld moeten worden, is volgens de consumentenorganisatie niet wettig.

De consumentenorganisaties versturen daarom ingebrekestellingen. In sommige landen gaat het om een klacht, voorafgaandelijk aan een gerechtelijke actie.

Test-Aankoop herinnert er maandag ook aan dat Apple eind vorig jaar door de Italiaanse mededingingsautoriteiten al veroordeeld werd tot een boete van 900.000 euro, omdat die meende dat Apple de consumenten niet in staat stelde om de inhoud van hun rechten op garantie te begrijpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud