Advertentie

'Apple vormt geen bedreiging voor Deezer'

Hans-Holger Albrecht, de Duitse ceo van Deezer. ©RV

Deezer biedt voortaan naast muziek ook podcasts en internetradio aan. Het is de eerste strategische ingreep van Hans Holger-Albrecht, de nieuwe CEO van de streamingdienst. ‘Streaming zal op termijn het downloaden vervangen.’

Hans-Holger Albrecht staat sinds februari aan het hoofd van de nummer twee van de muziekstreamingdiensten. De broer van de Duitse defensieminister Ursula von der Leyen kwam over van het beursgenoteerde mediabedrijf Millicom. ‘Ik had het gezien in de mediasector. Ik kick op technologische innovaties, en waar kan je dan beter zitten dan bij een muziekstreamingdienst? Streaming is dé toekomst. Op termijn zal het de downloadverkoop vervangen’, vertelt de 51-jarige Duitser, die de eerste zes jaar van zijn leven in Brussel woonde omdat zijn vader voor de Europese Commissie werkte.

Het in oorsprong Franse technologiebedrijf Deezer biedt muziekstreaming aan, gratis (met reclame) en tegen betaling (zonder reclame). De dienst is actief in 180 landen met 16 miljoen actieve gebruikers per maand en 6 miljoen betalende abonnees wereldwijd. Deezer wordt weleens het kleine broertje van Spotify genoemd.

Zijn eerste stap als CEO van Deezer is het platform openbreken naar andere audio-toepassingen. Vanaf vandaag kunnen Deezer-gebruikers in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk naast 35 miljoen songs ook zo’n 20.000 podcasts en radio-shows beluisteren op de streamingdienst. Deezer bereikte daarover een akkoord met ‘big brands’ als Financial Times, BBC en Bloomberg.

De muziekdienst wordt dus een breed entertainment- en zelfs (gesproken) nieuwsplatform met sportverslaggeving en comedy. In een volgende fase is het de bedoeling om dat model uit te rollen naar de andere markten waar Deezer actief is. ‘Ook in mijn geboorteland België’, zegt hij. Al moet de Duitser bekennen dat de eerste gesprekken in ons land daarover nog moeten plaatsvinden.

Gratis of niet

De inhoudelijke verbreding komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Deezer moet zich zien te onderscheiden van zijn grote concurrent Spotify, de marktleider die volgens internationale media aan video zou denken. En dan is er natuurlijk Apple, dat op vinkenslag ligt om de markt in te palmen. De technologiegigant werkt momenteel volop aan een eigen platform en zet achter de schermen stevig druk op de bestaande spelers door muzieklabels het premiummodel - gratis muziek in ruil voor advertenties - uit hun hoofd te praten.

Hoe kijkt de Deezer-baas naar de komst van de mastodont? ‘Ik heb geen schrik van Apple. Ze zijn geen bedreiging voor ons. Hun aanwezigheid houdt zowel ons als Spotify scherp. En dat ze ons gratis model in vraag stellen, tja - dat is hún strategie, hé. Wat mij stoort is dat het debat verengd wordt tot Spotify en Deezer. Alsof wij de enigen zijn die gratis muziek aanbieden op het internet of mensen naar gratis muziek leiden. Alle grote mediaspelers hebben bijgedragen tot de gratiscultuur rond muziek - óók Google (via YouTube, red.) en Pandora. Iedereen gelijk voor de wet, behalve de new kids in town: dat kan toch niet?’

Toch zijn de 18 miljoen gratis Deezer-gebruikers gewaarschuwd: Albrecht wil niet ten alle prijs vasthouden aan het freemium-model. ‘Als het moet, passen we ons aan’, zegt hij. ‘Alleen is freemium momenteel de enige manier om mensen te laten doorstromen naar de betaalformule. Dat bewijst de slechte start van Tidal (de streamingdienst van rapper Jay Z, red). Tidal werkt enkel met abonnees, maar de consument is daar duidelijk nog niet klaar voor.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud