Advertentie

Barco: 'Staar u niet blind op één kwartaal'

Eric Van Zele, de CEO van Barco (foto: Photo News) ©Photo News

Barco kent na de teleurstellende kwartaalupdate plots nog maar weinig vrienden bij beleggers en analisten. Topman Eric Van Zele snapt het niet. ‘We gaan de recordwinst van vorig jaar evenaren. Toen waren we helden en nu dit...’

Beleggers stuurden het aandeel Barco woensdag bijna 10 procent lager na het tegenvallende kwartaalrapport, goed één maand na een optimistische beleggersdag. Op de beurs resulteerde dat in een koersdaling van bijna 10 procent. Het is van augustus 2011 geleden dat de technologiegroep op één beursdag zo diep wegzonk.  Een overdreven koersreactie?

Eric Van Zele: ‘Beleggers en analisten hebben zich weer vastgepind op één kwartaal. Het is niet de eerste keer dat het gebeurt. Herinner u vorig jaar. Wel, 2012 werd een recordjaar, waarvoor ik veelvuldig werd gelauwerd.’

‘Het is een overdreven, emotionele koersreactie. Het minste dat Barco wat afwijkt van de consensus krijg je dit. Een goede analyse van de cijfers toont dat er niets aan de hand is, dat er zelfs positieve signalen zijn.’

‘Deze koersreactie zal later een fait divers, een point of the curve blijken.’

Analisten stellen dat er enkele moeilijke kwartalen zitten aan te komen.

Van Zele: ‘Het hangt er van af hoe je moeilijk omschrijft. In 2012 boekten we een recordwinst. Toen waren we helden. Dit jaar gaan we die prestatie herhalen tot zelfs licht verbeteren. Ondanks de significante terugval van digitale cinema. En dan zakt het aandeel 10 procent. Dat begrijp ik niet.’

‘Analisten hebben altijd gedacht dat we zonder onze groeimotor digitale cinema van de kaart zouden verdwijnen. Wel, dat gebeurt dus niet hé! Even goed presteren als vorig jaar, zonder de groei van digitale cinema, noem ik een succes.’

‘Na negen maanden boeken we 4,6 procent meer omzet dan vorig jaar. Na een recordjaar. Welk ander groot bedrijf kan dat zeggen? Analisten en kortermijnbeleggers staren zich blind op het derde kwartaal en vergeten dat we in het eerste halfjaar bijna 70 miljoen euro beter deden dan vorig jaar. Dit is absoluut geen debacle.’

‘Vergeet ook niet dat het eerste en derde kwartaal traditioneel zwakkere kwartalen zijn. Er zit telkens een vakantieperiode in. In het derde kwartaal sluiten we drie weken, in Kortrijk ligt de productie voor digitale cinema dan volledig stil.’

Lees het volledige interview donderdag in De Tijd

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud