Belgische foto-app Frontback stopt ermee

©Dominic Verhulst

Twee jaar na de oprichting trekt Frédéric della Faille, de naar San Francisco uitgeweken Belgische CEO van Frontback, de stekker uit de foto-app. 'Helaas zijn we niet de winnaar.'

Frontback is een mobiele app waarmee gebruikers foto’s kunnen delen die bestaan uit een beeld van zichzelf en een beeld van wat ze zien. Dat doet de app door een foto gemaakt met de camera aan de voorkant van je smartphone te combineren met een foto gemaakt met de camera aan de achterkant.

De dienst is een creatie van Frédéric della Faille, de Brusselse internetondernemer die ook de start-up Checkthis oprichtte. Della Faille begon Frontback in de zomer van 2013 vanuit New York en verhuisde daarna naar technologiehoofdstad San Francisco om Frontback uit te bouwen. In de begindagen was de app heel snel populair.

Maar na twee jaar komt er een einde aan Frontback. Op 15 augustus stopt de dienst ermee. ‘Ik heb een belangrijke boodschap voor iedereen’, begint della Faille een blogpost op de website van Frontback, getiteld ‘Farewell’. ‘Dit was een vers idee en echt het hart van onze visie. Helaas is Frontback niet de winnaar.’

In een interview legt della Faille uit dat hij de beslissing samen met het team achter de app nam nog voor het echt slecht ging met Frontback, maar dat de app er onvoldoende in slaagde een kritieke massa te bereiken. Frontback telt ruim 2 miljoen gebruikers. ‘Dat kan veel klinken, maar in sociale media is dat veel te weinig’, zegt Della Faille. ‘Om duurzaam te zijn in deze industrie moet je echt een ongelooflijk hoog aantal geëngageerde gebruikers halen.’

‘Er bestond een fantastische gemeenschap rond Frontback, maar voor anderen was de app niet toegankelijk genoeg. Sommige zaken kunnen we niet oplossen. De uitdaging voor elke sociale app is om te blijven hangen bij gebruikers. Als je niet op het eerste scherm van de smartphone van voldoende mensen geraakt, kan je het vergeten. En wij kwamen niet aan de vereiste aantallen.’

Nochtans ging het aanvankelijk steil omhoog met Frontback. In de zomer van 2013 liep Checkthis, een soort blogdienst die della Faille enkele jaren voordien in Brussel had opgericht, op zijn laatste benen. Bijna was het geïnvesteerde geld op, maar toen slaagde della Faille erin het bedrijf om te buigen tot een foto-app. Een dergelijke ommekeer komt wel vaker voor in de internetindustrie.

‘Frontback begon met het simpele idee om een moment vast te leggen’, zegt de CEO. Geen filters, maar wel ‘ik, nu’. Jij staat centraal bij Frontback, jouw momenten die elke dag gebeuren.’

Meteen werd Frontback een hype in het techwereldje, onder meer dankzij bekende gebruikers als acteur Ashton Kutcher en Twitter-oprichter (en huidig CEO) Jack Dorsey. De app sloeg aan bij de jonge generatie die graag selfies deelt met de wereld. Binnen de maand werd Frontback meer dan 200.000 keer gedownload, een sensationele start die della Faille mocht duiden op het podium van de populaire technologieconferentie Techcrunch Disrupt van de nieuwssite Techcrunch.

Amerikaanse media hadden het over ‘de beste app voor selfies’ omdat het een selfie ‘meer betekenis geeft’. Een post op Frontback toont namelijk ook wat de inspiratie was voor de selfie in kwestie. Anderen vroegen zich af: ‘Is Frontback het nieuwe Instagram?’ Frontback haalde 3,9 miljoen dollar aan investeringen op bij een reeks bekende geldschieters uit Silicon Valley.

Op een gegeven moment doken geruchten op over interesse van Twitter in Frontback. Het beursgenoteerde sociale netwerk overwoog om Frontback over te nemen, zo stellen meerdere media. De gesprekken waren volgens de berichten zodanig ver gevorderd dat ze rechtstreeks plaatsvonden tussen het team van Frontback en Dick Costolo, de toenmalige CEO van Twitter.

Volgens Business Insider was Costolo bereid om tussen de 40 en de 50 miljoen dollar te bieden voor Frontback, maar legde della Faille het voorstel naast zich neer om Frontback zelf uit te bouwen. Della Faille geeft geen commentaar op deze geruchten.

Na het initiële momentum kreeg Frontback het moeilijk om gebruikers aan zich te blijven binden, ondanks pogingen om de app op te frissen. Tijdens grote evenementen lukte dat wel nog. Het WK Voetbal was een van de beste maanden voor Frontback, zegt della Faille. ‘Toen stonden we op het punt om viraal te gaan, maar het gebeurde net niet.’

Uiteindelijk bleek de concurrentie van andere visuele apps om ervaringen te delen als Instagram en Snapchat te groot. Die twee groeiden uit tot enorme hits van het mobiele tijdperk. Instagram werd ingelijfd door Facebook voor 1 miljard dollar in 2012, terwijl Snapchat flirt met een waardering in de buurt van 20 miljard dollar. Snapchat slaagde er ook in op korte tijd te evolueren van app om foto’s te delen naar mobiel mediaplatform.

Het bedrijf achter Frontback blijft bestaan en werkt aan nieuwe dingen. Della Faille noemt het parcours van Frontback deel van de realiteit in de techindustrie. ‘Dit is eigen aan San Francisco. Iedereen weet dat het hard is, ook al hoor je dat niet zo vaak. Ik heb enorm veel geleerd, zowel met tegenslagen als met overwinningen. Ik ben slimmer dan twee jaar geleden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud