Advertentie
Advertentie

Belgische locatie-app Dot wil de wereld in kaart brengen

©RV DOC

Met een platform dat 'nergens over gaat' wil de start-up Dot de wereld veroveren. Sinds deze week ligt hun locatie-app in de iTunes Store. 'En nu snel naar een miljoen gebruikers.'

Apps en sociale netwerken die gebaseerd zijn op locatie schieten vandaag als paddenstoelen uit de grond. Ook de Antwerpse start-up Dot, een van de finalisten van de Telenet Idealabs-wedstrijd, lanceerde vorige week zijn ‘location-based app’. ‘Maar noem ons geen sociaal netwerk’, zegt oprichter Christian Verschaeren. ‘Dot is een platform dat gaat over niets. Dat is interessanter dan het klinkt. Twitter gaat ook over niets. Het zijn de gebruikers die ‘hun’ Twitter-tijdslijn finetunen en vormen naar wat ze zelf willen, door de juiste mensen te volgen en specifieke hashtags te creëren. Dat willen we ook met Dot bereiken. Wat Twitter gedaan heeft voor het ‘nu’, willen wij doen met het ‘hier’.’

Waarin verschilt Dot van andere locatie-apps als Foursquare. ‘Dat zijn apps die vooral gericht zijn op wat je vrienden doen. Bij ons gaat het om nieuwe dingen ontdekken. Ze richten zich ook vaak op één categorie. Foursquare is toch gewoon een ‘restaurant recommendation engine’ geworden. Zo beperkend willen we niet zijn.’

Iedereen kan met de app aan de slag om zijn eigen dots te creëren. De oprichters leggen geen restricties op. ‘Het gaat erom dat je Dot gebruikt omdat je er zelf iets aan hebt, en andere mensen iets aan jou. Ben je een fervent koffiedrinker, dan zul je wellicht veel coffeeshops gaan taggen. Hou je van graffiti, dan kan je de hasthag streetart invullen. Of je kan alle openbare toiletten in kaart brengen. Wist je dat er mensen zijn die de wereld afreizen op zoek naar eeuwenoude bomen. Ook zulke ‘unserved audiences’ komen perfect aan hun trekken met onze app.’

Verschaeren en co kijken ook naar bedrijven. ‘Telenet kan Dot gebruiken om hun wifi-hotspots uit te lichten. Maar ook kleinere bedrijven kunnen voor een symbolische euro hun dot claimen. Vervolgens kunnen ze hashtags kopen die hen in beeld brengen bij hun doelgroep.’

Inkomsten zijn vandaag niet de eerste zorg van Verschaeren en zijn medestichters. ‘Eerst willen we zo snel mogelijk naar één miljoen gebruikers. Die kritische massa is nodig om het platform aantrekkelijk te maken voor nieuwe gebruikers én bedrijven.’

Verschaeren en zijn medestichters Eric Vanhove en Clément Noterdaem trekken binnenkort naar New York en San Francisco om vers kapitaal te zoeken. ‘Tot nu toe hebben we twee kapitaalinjecties gekregen via Telenet Idealabs. Maar er is meer nodig om dit verhaal te doen slagen. Het probleem is dat de investeerders in Vlaanderen nogal terughoudend zijn. Ze spelen op veilig en investeren het liefst in softwarebedrijven die al een paar klanten hebben en winst maken. Dit is een verhaal dat ofwel maal 100 gaat, ofwel naar nul. Angelsaksische investeerders zijn bereid om dat risico te nemen, omdat ze investeren in verschillende van dergelijke start-ups. Vlaamse investeerders niet, tenzij Marc Coucke me binnenkort ongelijk geeft.’ (lachje)

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud