Berlijns gadgetfeest barst uit zijn voegen

Philips presenteert zijn laatste flatscreentelevisies

Uitverkocht, volzet, geen plekje meer vrij. Europa’s grootste beurs voor consumentenelektronica, de IFA, is ook dit jaar weer tot de nok gevuld met nieuwe gadgets.

Van een crisis is in Berlijn vooralsnog niet veel te merken. Want al in mei was elke vierkante meter van het nochtans reusachtige ‘Messegelände’ in de Duitse hoofdstad verhuurd. Wanneer de beurs morgen voor de 51ste keer de deuren opent voor het grote publiek, is dat de start van een nieuwe recordeditie.

Vorig jaar telde de IFA 1.423 standhouders, 22 procent meer dan in 2009. Als dat groeitempo volgehouden wordt, gaat het dit jaar dus richting 1.700 bedrijven. Volgens de organisatoren kan die groei alleen opgevangen worden dankzij de bouw van tijdelijke expositieruimte en het ‘creatieve gebruik’ van de bestaande infrastructuur. In 2014 komt er echt soelaas, want dan wordt een nieuwe hal geopend. Tenslotte zit niet alleen de IFA in de lift, ook de toerismebeurs ITB en InnoTrans, een handelsbeurs voor de treinsector, vragen meer plek in Berlijn.

Mooi en bemoedigend als dat mag zijn, wordt het echte succes van de IFA natuurlijk gemeten aan de hand van de deals die tijdens de beurs beklonken worden. In 2010 leverde een klein weekje Berlijn 3,5 miljard euro aan nieuwe bestellingen op. Dat was toen een stijging met 9 procent. Waar de teller dit jaar eindigt, weten we pas na de laatste beursdag op 7 september, maar de organisator Messe Berlin blaakt duidelijk van het zelfvertrouwen.

Ook het aantal bezoekers gaat dit jaar wellicht opnieuw hoger. Vorig jaar waren het er 235.000, van wie 125.000 professionele bezoekers, 8 procent meer dan in 2009.

Weg van de roots

De IFA verloochende de jongste jaren dan ook steeds meer haar roots. Met succes, voor alle duidelijkheid. Want terwijl het letterwoord nog steeds staat voor ‘Internationale Funkausstellung’ en dus in de eerste plaats verwijst naar radio’s en televisietoestellen, zijn er anno 2011 ook smartphones, laptops, fotocamera’s, tablets en zelfs wasmachines en droogkasten te zien.

Daarnaast heeft de IFA het geluk dit jaar opnieuw geen concurentie van de Photokina te moeten dulden. Die prestigieuze fotografiebeurs slaat traditiegetrouw de onpare jaren over. En dus komen merken als Canon en Nikon hun nieuwigheden dit jaar in Berlijn voorstellen.

Ook Microsoft bezorgt de IFA dit jaar wat extra schwung. De Amerikaanse softwaregigant lanceert vandaag een nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem Windows Phone 7 - codenaam Mango - en laat onmiddellijk daarna de fabrikanten van de toestellen aan het woord om hun nieuwe modellen aan het publiek voor te stellen. Ook dat gebeurt dus dit keer in Berlijn en niet op het jaarlijkse gsm-congres in Barcelona.

Voorts wordt het uitkijken naar Sony, dat in Berlijn voor het eerst een blik gunt op twee nieuwe tablets die draaien op het Android-besturingssysteem, meteen de eerste modellen van het Japanse merk. Ook Medion - bij ons vooral bekend als de vaste elektronicaleverancier voor de discounter Aldi - wil op de IFA zijn eerste tablet tonen.

Het Zuid-Koreaanse Samsung stelt ondanks zijn juridische strijd met Apple op de beurs zo goed als zeker zijn nieuwe vlaggenschip onder de Android-smartphones voor. Het bedrijf belooft in Berlijn bovendien te zullen uitpakken met minstens één ‘verrassing’. Ook die wereldpremières maken van de IFA een verplichte stop voor aankopers en journalisten.

Professionals

Ondanks al die diversificatie blijft de IFA wel netjes uit het vaarwater van de landgenoten van CeBit, ’s wereld belangrijkste computerbeurs in Hannover. Want hoewel de uitzonderingen de regel bevestigen, worden in Berlijn enkel producten voor eindgebruikers voorgesteld - netjes op tijd voor de eindejaarsperiode. Toestellen voor professionals staan pas volgend voorjaar in Hannover te blinken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud