Boëls verdienen 80 miljoen met Indiase e-commerce

Sofina heeft een belang van 1,14 procent in Flipkart. ©REUTERS

De verkoop van het Indiase Flipkart aan de Amerikaanse supermarktreus Walmart is ook een bekroning voor de strategie van de holding Sofina. In vijf jaar tijd ziet het investeringsvehikel van de familie Boël zijn belegging in Flipkart maal acht gaan.

'Oeps.' Masayoshi Son, de topman van het Japanse conglomeraat Softbank kon zich woensdagochtend voor het hoofd slaan toen hij midden in een persconferentie verklapte dat de grootste e-commercedeal ooit eindelijk rond was.

20 miljard
Waardering Flipkart
De deal met Wal-Mart waardeert het Indiase Flipkart op 20 miljard dollar.

De Amerikaanse supermarktgigant Walmart is er namelijk in geslaagd de controle te krijgen over de Indiase e-commercetopper Flipkart, waarvan Softbank een grote aandeelhouder was. Walmart legt 16 miljard dollar op tafel voor 77 procent in het bedrijf, en verwerft dus ook het belang van de Japanners. De resterende 23 procent blijft in handen van onder meer de mede-oprichter Binny Bansal, de Chinese internetholding Tencent, het hefboomfonds Tiger Global Management en het Amerikaanse Microsoft.

De deal is een belangrijke overwinning voor Walmart, want ook de Amerikaanse e-commercegigant Amazon had zich in de strijd om Flipkart gemengd. Walmart zou de overname aanvankelijk pas donderdag officieel bekendmaken. Maar dat was dus buiten Masayoshi Son gerekend.

Gouden zet

Of de Softbank-baas nu voor zijn beurt heeft gepraat of niet is voor de Belgische zakendynastie Boël bijzaak. Voor de Boëls betekent de Walmart-deal vooral dat ze vijf jaar geleden een gouden zet hebben gedaan toen ze met hun beursgenoteerde investeringsmaatschappij Sofina in Flipkart stapten. 

Die investering kan hen nu makkelijk miljoenen opleveren. Toen Sofina in 2013 aan boord kwam bij Flipkart, werd dat snelgroeiende Indiase e-commercebedrijf gewaardeerd op 1,6 miljard dollar, omgerekend ongeveer 1,4 miljard euro. Dat betekent dat het belang van 1,83 procent dat de Bel20'er had genomen op dat moment net geen 25 miljoen euro waard was.

In de jaren daarop ging Flipkart meermaals geld bijtanken om zijn groei te financieren. Sofina nam aanvankelijk ook deel aan die kapitaalrondes, maar vorig jaar besloot het een deel van zijn investering in Flipkart te verzilveren. Eind vorig jaar hadden de Boëls nog 1,14 procent van de Indiase online-retailer.

Topman Harold Boël zit er al een poos mee verveeld dat zijn holding Sofina nog steeds de 'Schone Slaapster' van de Brusselse beurs wordt genoemd.' ©Thomas De Boever

De overname door Walmart waardeert Flipkart op 20 miljard dollar of bijna 17 miljard euro. Dat betekent dat de Indiase participatie van Sofina vandaag 228 miljoen dollar of 192 miljoen euro waard zou zijn. In slechts vijf jaar tijd is de belegging van de Boëls dus nagenoeg maal acht gegaan. 

Of Sofina zijn belang in Flipkart nu volledig afbouwt, is nog niet duidelijk. Het notoir discrete bedrijf wilde woensdag niet in zijn kaarten laten kijken. 'Officieel is er nog geen verkoop aan de gang, Walmart heeft enkel zijn overnameplannen bekendgemaakt', zegt Wauthier de Bassompierre, de woordvoerder van Sofina. 'Maar we passen in ieder geval de waarde waartegen Flipkart in onze boeken staat aan als we eind juni onze kwartaalupdate geven.'

Op dit moment waardeert Sofina zijn belang in Flipkart op 132,2 miljoen euro, omgerekend 111,5 miljoen euro. Dat betekent dat de overname van Flipkart door Walmart de Boëls meteen een meerwaarde van 80,5 miljoen euro zou opleveren. 'Of we dat belang verkopen of niet maakt geen verschil voor de waardering van onze portefeuille,' zegt de Bassompierre. 'Als we verkopen, nemen we de meerwaarde op als cash op onze balans. Indien niet, dan wordt ons belang in Flipkart aan een hogere waardering in onze boeken genomen.' 

Beleggers waren alvast opgetogen over het Walmart-nieuws, dat al een tijd in de lucht hing. Sofina   bereikte woensdag een nieuw recordniveau op de Brusselse beurs. Of Sofina zijn belang in Flipkart nu helemaal heeft afgebouwd, laat de notoir discrete holding voorlopig in het midden. 

Indiase groeimarkt

Dankzij de deal met Walmart lijkt de tijd dat Sofina omschreven werd als de 'schone slaapster' van de Brusselse beurs voorbij. Sinds enkele jaren is de groep boven onder andere Colruyt, Danone en de rusthuisuitbater Orpéa opvallend actief als investeerder. Daarbij zet ze volop in op twee thema's: nieuwe technologie en opkomende markten. 

200 miljard dollar
Online shoppen
Morgan Stanley berekende dat e-commerce in India in 2026 goed zou zijn voor 200 miljard dollar

Vooral India is het favoriete jachtgebied van de Boëls. Behalve Flipkart heeft Sofina ook geld gepompt in de educatieve app Byju, de medische app Practo, de lokale kabelspecialist ACT en de restaurantketen F&B Asia. Dat Sofina zo zwaar op de Indiase online economie inzet, is niet toevallig. Met 300 miljoen internetgebruikers op een bevolking van 1,3 miljard is het potentieel enorm. Hoewel India bekendstaat als een snelgroeiende economie blijft het land kampen met een bijzonder gebrekkige infrastructuur. Voor een modale Indiër is het vaak makkelijker om online te shoppen of een doktersafspraak te maken dan de baan op te gaan. 

Sofina doet die investeringen trouwens niet altijd alleen. De groep werkt als sinds de jaren 70 samen met de Amerikaane durfkapitaalverstrekker Sequoia. Die groep stond ook mee aan de wieg van Silicon Valley-iconen zoals Google, Yahoo!, Facebook, Twitter en WhatsApp. Toen Facebook enkele jaren geleden de berichtendienst WhatsApp voor 19 miljard dollar kocht, spinde ook Sofina daar garen bij. 

Het Amazon van India

Flipkart werd in 2007 door twee ex-werknemers van Amazon opgericht. Het veroverde in sneltempo de Indiase markt, en biedt op zijn platform ruim 80 miljoen producten aan. Het gaat vooral om kleding, elektronica en meubilair. Met de intrede van Walmart wordt verwacht dat daar voortaan meer verse producten bijkomen.

Iedere dag surfen 13 miljoen mensen naar Flipkart. Naar westerse normen is dat vrij nietszeggend, maar voor investeerders biedt dat potentieel. E-commerce is sterk aan het groeien in India. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse bank Morgan Stanley zou ze in 2026 goed zijn voor 200 miljard dollar, tegenover 15 miljard in 2016.

Online shoppen is vandaag goed voor zo'n 2 procent van alle retail in India. In België genereert e-commerce 10 miljard euro omzet, bij onze noorderburen zou ze dit jaar uitkomen op 25 miljard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud