Grafiek van de dag

Chinese vleierij

©Mediafin

De opmerkelijke grafiek van de dag: lobbyen bij Europa

Huawei, de Chinese producent van smartphones en netwerkapparatuur, gaf vorig jaar 2,8 miljoen euro uit aan lobbying bij de Europese instellingen. Dat las de nieuwssite Politico in het Europese transparantieregister, waarin bedrijven, sectororganisaties en ngo’s melden wat ze besteden aan lobbying.

Het Chinese bedrijf, wereldwijd de marktleider voor netwerkapparatuur en het nummer twee voor smartphones, duikt voor het eerst op in de top tien van bedrijven die het meest uitgeven aan lobbying bij de Europese instellingen. Het heeft 16 mensen in dienst die zich bewegen in het Europese machtscentrum.

Het gemelde bedrag is vermoedelijk een zware onderschatting van de inspanningen om het beleid te beïnvloeden. Al in 2018 zette Huawei bijvoorbeeld een cybersecuritycentrum in Brussel in de steigers. Daar ontvangt het journalisten, politici en andere ‘influencers’ om zijn activiteiten uit te leggen. Het opende in maart de deuren.

Huawei zal in 2019 vermoedelijk nog een pak meer uitgeven aan lobbying. Dat bevestigt het bedrijf ook met zoveel woorden aan Politico. De Amerikaanse autoriteiten deden dit jaar het bedrijf in de ban, al is die de facto nog altijd niet ingegaan. Het zou betekenen dat Huawei niet langer het besturingssysteem of de apps van Google kan aanbieden. Door de dreiging klampt Huawei zich meer dan ooit vast aan Europa. In de VS is het bedrijf marginaal, hier haalt het rond 20 procent marktaandeel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect