De slag om de vergaderzaal

©zoom

De vergaderzaal is de nieuwe goudpot voor een hele reeks technologiebedrijven: van de Belgische beeldschermenproducent Barco tot het videobelbedrijf Zoom, de nieuwste Wall Street-lieveling. Wie beeld, spraak en tekst het best met elkaar rijmt, kraakt de code.

Dit artikel kwam tot stand in de vergaderzaal van De Tijd. Daar hangt aan de muur een tv-scherm van Samsung en een projectiescherm van Pro-Color. Aan het plafond is een Hitachi-projector bevestigd. De boxen in de hoek zijn van Apart. Tijdens vergaderingen wemelt de ruimte van laptops, smartphones en tablets van Apple, Samsung, Dell of iets dergelijks.

De vergaderzaal is voor technologiebedrijven een behoorlijk complexe puzzel. Iedereen kent de frustratie als een presentatie vanop een laptopscherm niet op het grote scherm verschijnt of als iemand die inbelt niet te horen of te zien is. Omdat het juiste kabeltje ontbreekt. Of omdat de systemen niet met elkaar matchen.

Wie speelt mee in de vergaderzaal?

Beeldschermfabrikanten > Samsung, Sony, Barco...

Projectorenfabrikanten > Hitachi, Epson, Barco...

Videobeltechnologie > Skype, WebEx, Zoom.

Chatapps > Slack, Microsoft Teams.

Deze week bleek nog maar eens hoe hoog technologiebedrijven kunnen klimmen als ze erin slagen die frustratie te voorkomen. In zijn update over het eerste kwartaal legde de beeldschermen- en projectorenfabrikant Barco beresterke cijfers voor.

Barco had dat evenwel niet zozeer te danken aan beeldschermen of projectoren. De uitblinker was het presenteertoestelletje Clickshare. Dat kopieert het beeld van een mobiel toestel (laptop, tablet of smartphone) en seint het door naar een ontvanger die aan een groot scherm is bevestigd. Het toestel is niet groter dan de palm van een hand, heeft vijf versies waarvan het prijskaartje varieert tussen 750 en 3.950 euro en bedient alles van flexwerkplekken tot heuse boardrooms.

Merkonafhankelijk

Het succes van Clickshare schuilt erin dat het merkonafhankelijk denkt, zeggen waarnemers. Het presenteertoestel valt via de USB-poort in eender welke laptop te schuiven, de ontvanger wordt via de HDMI-poort bevestigd aan flatscreens, led- of projectieschermen. Barco speelt zo mee in de belevering van verschillende soorten vergaderzalen, stelt Play AV, een verdeler van Clickshare in België.

‘In veel vergaderzalen hangen flatscreens, maar die zijn niet groter dan 2,5 meter diagonaal’, zegt Stefan De Groodt, die voor Play AV het contact met grote klanten verzorgt. Wie groter wil gaan, komt uit bij ledtegels of projectieschermen. Ook daar speelt Barco mee, onder meer met zijn onlangs gelanceerde Unisee-videomuur of zijn projectoren.

Een vergadering blijft niet tussen vier muren. Mensen bellen in van thuis uit, het buitenland of de auto. De uitdaging is dan om video, audio en tekst op het scherm te toveren.

Het lijkt alsof de Kortrijkzanen alleen maar succes boeken in de vergaderzaal. Maar die wereld is zo complex geworden, dat zoiets onmogelijk is. Barco testte intern een tijdje een project met videobellen, maar trok daar later de stekker uit.

Het Amerikaanse technologiebedrijf Zoom tekende met exact die videobeltechnologie deze week voor de meest verrassende beursgang van het voorjaar. Zoom maakt videocommunicatie mogelijk tussen teams binnen bedrijven. Sinds begin 2017 is het een unicorn - een bedrijf met een waardering boven 1 miljard dollar - maar de beursgang donderdag tilde Zoom naar het zestienvoud daarvan.

Zoom drijft mee op een tijdsgeest. Vergaderen gebeurt niet langer tussen vier muren. Mensen bellen in van thuis, uit een buitenlands kantoor of vanuit de auto. De uitdaging is dan om, naast de presentaties, ook video en audio op het scherm te toveren. Zoom doet dat, via een online (cloud)platform en speelt zo in op de vraag van millennials naar een flexibele werk- en vergadercultuur. In die mate zelfs dat het in de aanhef van zijn beursprospectus de opmars van de millennial in de Amerikaanse beroepsbevolking onderstreepte als pluspunt. ‘Millennials maken al 35 procent van de Amerikaanse beroepsbevolking uit. Die vinden flexibiliteit op het werk belangrijk, en verwachten dat technologie hun werk vlotter doet verlopen.’

E-mailkiller

Zoom heeft de wind mee. Het heeft veel jonge technologiebedrijven als klant. Maar het amper acht jaar oude bedrijf heeft de buit niet zomaar binnen. Zoom zit op het terrein van gevestigde namen als WebEx (Cisco), Skype (Microsoft), Hangouts (Google) en Facetime (Apple). Die kapitaalkrachtige technologiebedrijven laten een jonge springer niet zomaar hun domein betreden.

Slack kan daarvan meespreken. Het begon in 2013 als een zakelijke chatapp, een Messenger voor op de werkvloer. Het positioneerde zich als e-mailkiller, een gemakkelijke tool om berichtjes naar collega’s te sturen en bestanden uit te wisselen. Het idee sloeg aan en de grote technologiebedrijven hijgden meteen in Slacks nek: Microsoft lanceerde Teams, Facebook kwam met Workplace.

Die zakelijke chatapps doen elk op hun manier ook mee in de strijd om de vergaderzaal. Slack voegde al snel na het tekstchatten ook het videobellen toe. Teams die op de werkvloer al chatten, videobellen en bestanden uitwisselen via Slack, zullen dat in de vergaderzaal misschien ook gaan doen. De strijd om de vergaderzaal dreigt zo het bedrijfsleven in te delen in silo’s: Slackers ‘slacken’, Zoomers ‘zoomen’.

Die strijd zal ook op de beursvloer woeden. Ook Slack trekt nog dit voorjaar naar de beurs. Het kiest voor een ‘direct listing’, een alternatieve beursintroductie waarbij het bedrijf in kwestie geen vers geld ophaalt. Slack was bij zijn jongste private kapitaalronde 7,1 miljard dollar waard.

De slag om de vergaderzaal heeft volgens alle betrokkenen alvast één winnaar: de gebruiker. Barco promoot Clickshare als ‘zorgeloos’, Zoom zei in de eerste zin van zijn prospectus videocommunicatie ‘frictieloos’ te willen maken. De pijn van de vergadertijger beperken, dat staat voorop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect