analyse

'De vraag naar AirPods is fenomenaal'

De AirPods van Apple zijn sinds 2016 op de markt. Intussen zijn er al meer dan 110 miljoen paar van verkocht. ©REUTERS

Apple staat sterker dan ooit. Het wereldberoemde technologiebedrijf dankt zijn recordresultaten voor een groot deel aan de AirPods, de draadloze oortjes die in 2016 nog spottend onthaald werden.

Bij de presentatie van de jongste kwartaalresultaten van de techreus Apple dinsdagavond was het woord 'record' niet te turven. De omzet steeg met 9 procent tot 91,8 miljard dollar, de nettowinst met 11 procent tot 22,24 miljard dollar. Voor beleggers waren de cijfers een opluchting, omdat Apple begin 2019 nog een winstwaarschuwing uitstuurde, voor het eerst in 16 jaar.

Apple-CEO Tim Cook. ©AFP

Ook de doorgaans onbewogen CEO Tim Cook liet zich enthousiast uit. 'De vraag naar de AirPods is fenomenaal', verklaarde hij de groei. Apple kon de vraag naar de witte draadloze oortjes niet bijhouden, zei Cook aan het persbureau Reuters. 

Het segment Wearables, Home and Accessories, dat de AirPods en de Apple Watch omvat, is veruit het sterkst groeiende van het bedrijf. De verkoop van de wearables, de verzamelnaam voor draagbare accessoires die de smartphone aanvullen, steeg vorig jaar met 41 procent. Afgelopen kwartaal waren ze goed voor 10 miljard dollar.

Ze klopten vlot de Mac-computers (ruim 7 miljard dollar) en de iPads (een kleine 6 miljard). De gadgets komen ook dichter in de buurt van de opkomende dienstentak (12,7 miljard), die Apple - na de slabakkende iPhone-verkoop - moet verzekeren van constante inkomsten via abonnementen.

Populair

60 miljoen
AirPods
Analisten schatten dat Apple 60 miljoen paar van zijn draadloze oortjes verkocht in 2019.

 Aparte verkoopcijfers worden niet gegeven voor de wearables, maar het onderzoeksbureau Strategy Analytics schat dat 60 miljoen paar AirPods - prijskaartje: 159 dollar - over de toonbank gingen in 2019. Een verdubbeling, want volgens analisten schaften in 2018 30 miljoen Apple-fans zich AirPods aan. In 2017, het eerste jaar dat ze op de markt waren, waren dat er 15 miljoen.

Aangepaste oordopjes moeten het draagcomfort van de nieuwere AirPods Pro verbeteren. ©rv

 In oktober kwam Apple met de AirPods Pro, een duurdere versie (250 dollar) uitgerust met noisecancelling en verschillende dopjes die de oortjes comfortabeler moeten maken. Ondanks het grote aanbod aan goedkopere alternatieven van concurrenten als Samsung of JBL blijft Apple de markt van de draadloze oortjes domineren. 

Spot

Jonathan 'Jony' Ive, het creatieve brein achter Apple, verliet in juni het bedrijf. ©EPA

Bij de lancering in 2016 kon Jonathan Ive - toen nog hoofddesigner en voor altijd het creatieve brein dat Apple zijn status als designpionier gaf - op minder enthousiasme rekenen. De AirPods oogstten kritiek, er werd zelfs mee gelachen: het design zag er stom uit en het principe was onhandig.

Maar bespot of niet, de consument moest volgen. Toen rond dezelfde tijd de iPhone 7 uitkwam, bleek de 3,5 mm-aansluiting, om hoofdtelefoons te verbinden aan de smartphone, verdwenen. De keuze was simpel: of je bleef traditioneel muziek luisteren en sukkelde met kabeltjes en tussenstukken, of je koos voor de gebruiksvriendelijkere draadloze oortjes. Apple-aanhangers kennen de beproefde en beruchte tactiek van het bedrijf. Eenmaal aan boord worden de andere producten onmisbaar gemaakt.

Die strategie lijkt weer te werken. Het smartphonemonopolie is al even niet meer, maar dankzij een uitgebreider gamma diensten en populaire gadgets als oortjes en horloges staat het bedrijf sterker dan ooit. De beurswaarde verdubbelde afgelopen jaar van 700 naar 1.400 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud